Gelderland en Overijssel gaan slimme én goedkope laadpalen testen

Gelderland en Overijssel gaan slimme én goedkope laadpalen testen

Beter voor milieu en de portemonnee

Vorig artikel Volgend artikel

Kijk, dat is nou nog eens een Nederlandse instelling. De provincies Gelderland en Overijssel gaan in de komende drie jaar rond de 2250 nieuwe laadpalen (met 4500 laadpunten) plaatsen voor elektrisch vervoer. Op zich al goed nieuws, want hoe meer laadpalen, hoe sneller mensen geneigd zijn om aan de elektrische auto te gaan. Dat is echter niet het belangrijkste aan de palen.

De palen zijn namelijk ook slim, in de zin dat voertuigen sneller worden opgeladen als er genoeg (duurzame) energie beschikbaar is en het laden meer over de dag wordt verspreid om overbelasting van het netwerk te voorkomen. Dat heeft een leuk extra effect: de prijs voor de laders. Doordat de palen slimmer zijn kan er voor 15 cent per kilowattuur opgeladen, wat het goedkoopste tarief in Europa is op dit moment.

Variabel laadprofiel

Dat variabele laadprofiel, zoals ze het noemen bij de provincie, zorgt er ook voor dat er meer gebruik gemaakt kan worden van lokale duurzame energie. Het is zelfs mogelijk om een lokale krachtbron direct op een laadpaal aan te sluiten. Die mate van variabel laden is op deze schaal nog nooit uitgevoerd, dus alle partijen zeggen het proces in de komende drie jaar te blijven evalueren.

Het feit dat er meer laadpalen komen is niet zo spannend, maar zoals een expert ook al tegen de NOS vertelt is het wel nodig dat als we steeds meer elektrisch gaan rijden, de tijden waarop opgeladen wordt niet allemaal op hetzelfde moment gaan vallen. Juist daarin zijn slimme laadpalen een oplossing, want die kunnen dan allemaal aan de hand van de beschikbare duurzame energie bekijken wanneer het een goed moment is om je auto op te laden. Je kunt niet verwachten dat consumenten iets anders doen dan thuiskomen en hun auto aan de 'zuurstof' gooien, dus moet een geautomatiseerde oplossing er voor zorgen dat het zoveel mogelijk verdeeld wordt. Gebeurt dat niet, dan is er te veel energie op één moment nodig en moet er door vervuilende centrales bijgestookt worden, letterlijk.

Een laadpaal in de straat

Bewoners van 43 gemeenten in de beide provincies kunnen een laadpunt aanvragen in hun buurt, waarbij je meer kans maakt om er een te krijgen als er een lokale energiebron aanwezig is. De provincies hopen dat Ecotap uit Boxtel, die de aanbesteding van de palen gewonnen hebben, zo snel mogelijk kunnen beginnen met het plaatsen van de palen. Verwacht wordt dat de eerste palen na de zomer de grond in gaan.

[Afbeeldingen © zapp2photo - Adobe Stock]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies