Deze zelfrijdende auto's 'praten' met schermen aan de buitenkant

Deze zelfrijdende auto's 'praten' met schermen aan de buitenkant

Voetgangers en medeweggebruikers weten wat de auto (gaat) doen

Vorig artikel Volgend artikel

Drive.ai is een tot nu toe onbekende speler in de zelfrijdende auto-markt. Dat zal echter snel gaan veranderen, want de startup uit Mountain View gaat vanaf vandaag testen in Texas met hun fel oranje auto's. Ze zijn zeker niet de eerste met een zelfrijdend busje, maar die busjes zijn visueel een stuk herkenbaarder dan de strak witte auto's van Waymo. Niet alleen zijn de busjes heel duidelijk gemarkeerd als 'self-driving vehicle', ze hebben ook heel slim vier LED schermen aan de voor-, achter- en zijkanten. Daarop staat specifiek wat de auto aan het doen is ten bate van voetgangers en andere weggebruikers.

Zo kun je dus 'waiting for you to cross' aan de zijkant zien als je als voetganger wilt gaan oversteken. Dan kun je met een gerust hart gaan, wetende dat de auto je gezien heeft. Aan de achterkant staat dan ook 'waiting' met een bewegend beeld van een overstekende voetganger, zodat de auto's die achter de zelfrijdende auto staan weten waarom er gestopt wordt. De software die dat mogelijk maakt is door de startup zelf gemaakt. De sensoren, camera's, Lidar- en radarsystemen zijn ingekocht en in principe dezelfde als die van andere zelfrijdende auto's.

driver-ai-schermen

Vertrouwenskwestie

Het is een logische evolutie van de zelfrijdende auto en als je het systeem eenmaal gezien hebt vraag je je af waarom niet elke fabrikant van zelfrijdende systemen dit heeft. De test in Dallas laat mensen een ritje maken in één van de vier auto's die allemaal binnen een straal van drie kilometer rondrijden. In eerste instantie gaat er nog een chauffeur mee om eventueel in te kunnen grijpen, maar drive.ai wil eigenlijk dat die rol gaandeweg verschuift en dat er voor 2019 eigenlijk niemand meer mee hoeft. Om toch nog iets te kunnen doen is er een systeem ingebouwd dat het mogelijk maakt de auto op afstand te kunnen overnemen, al hoopt de startup die niet te hoeven gebruiken.

Nadat er in maart iemand doodgereden is door een zelfrijdende auto van Uber is de publieke opinie wat betreft autonome voertuigen danig bekoeld. Een systeem als dat van drive.ai neemt een goed deel van de onzekerheid over wat zelfrijdende auto's allemaal doen weg. De simpele toevoeging van een communicatiekanaal dat je kunt vergelijken met de (hand)signalen van een bestuurder helpt daar enorm bij. De combinatie van de schermen en de felle kleurtjes mogen dan wel niet zo sjiek zijn als de andere zelfrijdende partijen, het is wel duidelijk. Als er één ding is waar mensen heel veel behoefte aan hebben in het verkeer is het wel duidelijkheid.

Zolang de busjes niet het ene zeggen en het andere doen is dit een hele goede ontwikkeling die hopelijk door iedereen snel overgenomen wordt. Als drive.ai een soort van patent heeft weten te krijgen voor dit systeem kun je er op gaan wachten dat de startup door één van de grote partijen overgenomen gaat worden, maar tot die tijd laten ze vooral zien wat een beetje extra communicatie kan doen voor een zelfrijdende auto.

[Afbeeldingen © - drive.ai]

Passenger Entering
Aerial View 2

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies