Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De politie heeft zich uitgesproken over een dodelijk ongeval dat afgelopen weekend is voorgevallen in Arizona met een zelfrijdende auto van Uber. Dat zou het eerste dodelijke ongeval zijn dat veroorzaakt is door een zelfrijdende auto, dus daar wordt natuurlijk van alle kanten uit naar gekeken.
In tegenstelling tot wat er eerst werd vermoed heeft de politie nu gezegd dat de vrouw die bij het ongeluk is omgekomen niet beter af was geweest als er een mens achter het stuur had gezeten. De vermoedelijk dakloze vrouw liep met een fiets namelijk vanuit de schaduw achter een auto uit de weg op, waardoor de Uber geen kans meer zag om de vrouw te ontwijken. De vrouw werd frontaal geraakt en overleed later die dag in het ziekenhuis.
Nakijken
De auto reed op het moment van het ongeval 60 kilometer per uur en de backup chauffeur (nog steeds verplicht bij zelfrijdende auto’s in Arizona) zei ook dat het pas duidelijk was dat iemand geraakt was toen hij het geluid van de crash hoorde. Gelukkig hebben alle zelfrijdende auto’s camera’s aan de binnen- en buitenkant, dus kon de politie simpel nakijken hoe het ongeval zich voltrokken heeft. Opnames zijn verplicht bij het testen van autonome voertuigen, precies om dit soort scenario’s goed te kunnen terugkijken.
De uitspraak van het hoofd van de politie in Tempe viel niet overal goed: haar uitspraken werden weggezet als victim-blaming en na protesten werden de uitspraken niet zozeer teruggedraaid als aangepast. Het is belangrijk dat helemaal duidelijk wordt wat er aan de hand is, want in Arizona geldt dat het bedrijf achter de zelfrijdende auto (in dit geval Uber) volledig aansprakelijk is als een persoon gedood wordt door die auto.
Dan is het cruciaal of er sprake is van nalatigheid of in elk geval fout van de zelfrijdende auto, dus dan is het niet handig voor de politie om inderhaaste uitspraken te gaan doen over het ongeluk. Of de backup chauffeur ook aangeklaagd kan of zal worden is niet duidelijk. Op dit moment wil zowel Uber als de politie even niets meer zeggen, want het ligt allemaal erg gevoelig. Linksom of rechtsom, het eerste verkeersslachtoffer door een zelfrijdende auto is een feit.
[Afbeeldingen © zapp2photo – Adobe Stock]
Verder lezen over Uber
Online10.04.2024
Uber nu ook beschikbaar in Zwolle
Automotive11.01.2024
Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs
Kia PV5: een modulair voertuigAutomotive29.11.2023
Uber Rent: Je kan nu ook een auto huren vanuit de Uber app
Uber rent is here!Online12.09.2023
Komt er binnenkort eindelijk een klusjes-app naar Nederland?
Een heitje voor een karweitjeNieuws07.06.2023
Uber opent nieuw hoofdkantoor in Amsterdam
En is op zoek naar tech-talentOnline18.05.2023
Minderjarigen kunnen nu ook een Uber bestellen
Niet overal even welkomAutomotive11.04.2023
3 grote problemen waar robottaxi’s mee kampen
Nieuws22.02.2023
Nieuwe features en design voor de Uber app
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023
Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California
Automotive15.06.2023