Het is een aparte manier om te peilen wat reacties zijn van mensen op een zelfrijdende auto: je past de stoel in een Ford Transit aan zodat iemand er in kan zitten, maakt een vermomming zodat het er van buiten uitziet alsof er niemand in de auto zit en gaat dan rondrijden met de auto. Het doel? Enerzijds testen wat de reacties zijn op een lege zelfrijdende auto, maar vooral ook om te kijken of Ford’s signaal-systeem overkomt.
Dat systeem moet een stuk communicatie gaan vervangen die met zelfrijdende auto’s verloren zou kunnen gaan: het oogcontact en de gebaren van de bestuurder met andere weggebruikers. Men heeft bij Ford gekozen voor lichtsignalen om de intentie van de auto aan te geven, nadat ze tekst (niet voor iedereen leesbaar, want je weet welke taal iedereen spreekt) en symbolen (historisch gezien slecht begrepen door mensen) hadden uitgesloten.
De test lijkt geslaagd, en de video is dat zeker. De lichtbalk die boven in de voorruit zit is geprogrammeerd om een aantal signalen te laten zien en men was benieuwd of die intuïtief genoeg waren voor andere verkeersdeelnemers om de intentie van de auto te begrijpen. Als de auto ging stoppen bewogen de lichten heen en weer en stopten ze in het midden, als ‘ie ging optrekken begon het snel te knipperen en als de auto reed was het licht volledig aan.
Ford heeft nu de 150 uur aan data van het onderzoek – dat in samenwerking met het Virginia Tech Transportation Institute is gedaan – en gaat bekijken wat de respons is van alle mensen rondom de ‘zelfrijdende’ auto, aangezien dat allemaal is gevangen met een 360-graden camera. Ze hopen dat het een begin is van een standaard in visuele communicatie van zelfrijdende auto’s, want als die straks onderdeel van het verkeer gaan worden is het wel zo handig als we weten wat ze van plan zijn.
[Afbeeldingen © Ford]