Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Op het Automotive News Europe Congress in Turijn zei Waymo’s CEO John Krafcik dat het bedrijf graag de Europese markt zou gaan bekijken om een soortgelijke zelfrijdende taxiservice op te zetten als ze in de VS aan het doen zijn. Daar gaat het heel hard, met meer dan tien miljoen kilometers op de klok en een nieuwe lichting van 60.000 nieuwe auto’s op weg. Europa is volgens Krafcik rijp voor experimentatie en hij gaf aan dat het vermoedelijk in samenwerking zou gaan zijn met een lokale speler, zo zegt Reuters. Dat omdat het merk Waymo in de VS heel bekend is, maar binnen Europa lang niet zo veel cachet zou hebben als een lokale naam.
Er zijn al medewerkers van Waymo actief binnen Europa om te kijken in hoeverre de lokale regels het testen van zelfrijdende auto’s zouden kunnen beïnvloeden. Als je naar het hele pakket kijkt zouden we een goede testmarkt kunnen zijn, zo blijkt ook uit onderzoek van KPMG. Nederland is wereldwijd één van de meest geschikte markten voor zelfrijdende auto’s, als je kijkt naar overheidsbeleid, wetgeving, de kwaliteit van de infrastructuur, de mate waarin nieuwe technologieën in de maatschappij aanwezig zijn en de acceptatie hiervan door de consument.
Meerdere wegen naar Rome
Maar ja, er staan meer landen in dat lijstje en daar zit ook Zweden bij. Die zitten op hetzelfde niveau volgens het onderzoek, maar hebben als voordeel dat er beduidend meer ruimte is om te experimenteren op wegen die niet de hele dag tjokkievol zitten met toeterende automobilisten en files. Het is niet voor niets dat Waymo op dit moment in Arizona aan het testen is, zullen we maar zeggen. Dat ze ook nog een (weliswaar inmiddels Chinees, maar toch) automerk hebben helpt natuurlijk ook mee.
De straten in Europese steden zijn beduidend minder rechttoe rechtaan dan Amerikaanse steden en dat is ook één van de dingen die als aandachtspunt werden genoemd door Krafcik. Daar zou Nederland dan weer wel heel geschikt voor zijn, maar dan kan Waymo net zo goed in Italië gaan zitten. Dat is dan weer logisch omdat ze daar de al lopende contacten hebben met Fiat Chrysler, die ook de auto’s hebben geleverd in de States. En wie zegt dat ze niet naar Duitsland gaan? Automerken genoeg, autobahn genoeg, al zou daar de nationale trots wellicht in de weg kunnen staan.
De kaarten liggen dus niet helemaal goed voor Nederland als testmarkt, ondanks de vele voordelen die we als land hebben. Een van de grootste troeven die Nederland altijd heeft gehad als testmarkt is dat we een klein land zijn en dat dit een test beheersbaar maakt. Als je bijna alle scenario’s hebt binnen een straal van twee uur rijden, kan dat een voordeel zijn. We zullen zien waar Waymo als eerste gaat landen.
[Afbeeldingen © Waymo / Alexi Tauzin – Adobe Stock]
Verder lezen over Nederland
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Lifestyle05.12.2024
Wat kost een verkeersbord eigenlijk?
Automotive04.12.2024
Geen Formule 1 Grand Prix van Zandvoort meer na 2026
Nieuws04.12.2024
Hoe konden Nederlandse wolvendeskundigen er zo faliekant naast zitten?
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkVerder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive12.12.2024
Groot robotaxibedrijf Cruise stopt ermee
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024