Waymo wil naar Europa met autonome auto's: maakt Nederland kans?

Waymo wil naar Europa met autonome auto's: maakt Nederland kans?

Niet de makkelijkste testmarkt

Vorig artikel Volgend artikel

Op het Automotive News Europe Congress in Turijn zei Waymo's CEO John Krafcik dat het bedrijf graag de Europese markt zou gaan bekijken om een soortgelijke zelfrijdende taxiservice op te zetten als ze in de VS aan het doen zijn. Daar gaat het heel hard, met meer dan tien miljoen kilometers op de klok en een nieuwe lichting van 60.000 nieuwe auto's op weg. Europa is volgens Krafcik rijp voor experimentatie en hij gaf aan dat het vermoedelijk in samenwerking zou gaan zijn met een lokale speler, zo zegt Reuters. Dat omdat het merk Waymo in de VS heel bekend is, maar binnen Europa lang niet zo veel cachet zou hebben als een lokale naam.

Er zijn al medewerkers van Waymo actief binnen Europa om te kijken in hoeverre de lokale regels het testen van zelfrijdende auto's zouden kunnen beïnvloeden. Als je naar het hele pakket kijkt zouden we een goede testmarkt kunnen zijn, zo blijkt ook uit onderzoek van KPMG. Nederland is wereldwijd één van de meest geschikte markten voor zelfrijdende auto's, als je kijkt naar overheidsbeleid, wetgeving, de kwaliteit van de infrastructuur, de mate waarin nieuwe technologieën in de maatschappij aanwezig zijn en de acceptatie hiervan door de consument.

We hebben voor het eerst Waymo-technologie meegebracht naar Italië en een auto op autonoom niveau 4 laten rijden, zonder mensen achter het stuur en zonder vangnet. Het was geweldig.
- Waymo CEO John Krafcik

Meerdere wegen naar Rome

Maar ja, er staan meer landen in dat lijstje en daar zit ook Zweden bij. Die zitten op hetzelfde niveau volgens het onderzoek, maar hebben als voordeel dat er beduidend meer ruimte is om te experimenteren op wegen die niet de hele dag tjokkievol zitten met toeterende automobilisten en files. Het is niet voor niets dat Waymo op dit moment in Arizona aan het testen is, zullen we maar zeggen. Dat ze ook nog een (weliswaar inmiddels Chinees, maar toch) automerk hebben helpt natuurlijk ook mee.

De straten in Europese steden zijn beduidend minder rechttoe rechtaan dan Amerikaanse steden en dat is ook één van de dingen die als aandachtspunt werden genoemd door Krafcik. Daar zou Nederland dan weer wel heel geschikt voor zijn, maar dan kan Waymo net zo goed in Italië gaan zitten. Dat is dan weer logisch omdat ze daar de al lopende contacten hebben met Fiat Chrysler, die ook de auto's hebben geleverd in de States. En wie zegt dat ze niet naar Duitsland gaan? Automerken genoeg, autobahn genoeg, al zou daar de nationale trots wellicht in de weg kunnen staan.

De kaarten liggen dus niet helemaal goed voor Nederland als testmarkt, ondanks de vele voordelen die we als land hebben. Een van de grootste troeven die Nederland altijd heeft gehad als testmarkt is dat we een klein land zijn en dat dit een test beheersbaar maakt. Als je bijna alle scenario's hebt binnen een straal van twee uur rijden, kan dat een voordeel zijn. We zullen zien waar Waymo als eerste gaat landen.

[Afbeeldingen © Waymo / Alexi Tauzin - Adobe Stock]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies