Een uur nadat de reserveringen werden opengezet voor deze auto, waren er al 300.000 binnen. Op dit moment lijkt de Xiaomi YU7 een groot succes. Het is natuurlijk nog afwachten welke reservering zich ook daadwerkelijk vertaald naar verkopen, maar het is duidelijk dat de eerste elektrische SUV van Xiaomi in ieder geval een goede eerste indruk heeft gemaakt.
Xiaomi YU7 is een luxe auto: hij richt zich in China op het hogere segment SUV’s en de kans is groot dat de bolide ook naar de rest van de wereld komt. Er is een gewone versie, een Pro-versie en een Max-versie, waarbij de gewone variant een actieradius heeft van 835 kilometer, de Pro van 770 kilometer en de Max 760 kilometer (CLTC).
De YU7 Pro en Max hebben vierwielaandrijving en de Max is met een vermogen van 288 kW en 690 pk het powerhouse van het trio. De bolide kan van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,23 seconden en dat is mede dankzij de HyperEngine V6s Plus-technologie die Xiaomi eraan heeft toegevoegd. Hij haalt 253 kilometer per uur. Wel had de auto last van in de brand vliegende remblokken, maar dat was na een paar pittige rondjes op het circuit in China, waar de voorste remmen 619 graden Celsius werden. Volgens Xiaomi is het normaal dat de remmen kortstondig ontbranden als ze heter worden dan 600 graden en blijven ze wel werken.
Het rijhulpsysteem is gebaseerd op NVIDIA Drive AGX Thor en biedt 700 TOPS rekenkracht. Lidar, millimetergolfradar en vele camera’s en sensoren moeten ervoor zorgen dat het rijgedrag verbetert. Er is een groot panoramisch scherm beschikbaar en daarnaast een mini-ledscherm om informatie op weer te geven voor de neus van de bestuurder. Er is een AI-assistent aanwezig die je opdrachten kunt geven vanaf elke locatie in en rond de auto. De auto ondersteunt Apple CarPlay.
Qua interieur kun je rekenen op veel opbergruimte: er zijn 36 opbergvakken aanwezig en de bagageruimte is tot 1.758 liter. Er zit zelfs een slimme koelkast in de auto van 4,6 liter. De bolide heeft Nappa-leerbekleding en zacht materiaal dat veilig is voor de babyhuid. Er is een zero-gravityfunctie aanwezig met tienpuntsmassage. Je kunt de achterbank ook nog eens op 135 graden afstellen, zodat je zelfs vrij gemakkelijk een dutje kunt doen in de auto. Maar je kunt ook goed worden wakker geschud door 25 speakers in een Dolby Atmos-systeem.
De auto heeft een 4K gimbal-camera voor real-time monitoring en het oplaadsysteem biedt maximaal 100 Watt. De auto is beschikbaar vanaf 253.500 yuan (zo’n 33.000 euro) en dat maakt het een interessante concurrent voor de Model Y van Tesla.