Citroën Oli
Citroen heeft voor de introductie van de Citroën de merkwaarden in vier mootjes gehakt: de impuls, de ambitie, de vindingrijkheid en de missie.
De Oli impuls
De Citroen Oli komt voor uit de Ami, het tweelingzusje van de Opel Rocks-e, waarbij mobiliteit vooral leuk en betaalbaar moet zijn en passend bij elke levensstijl. Gezien zijn formaat zal de prijs van een dergelijk concept evenredig zijn. Verder praat Citroën van een conceptuele vormgeving. Dat klinkt helaas dan weer wat terughoudend.
De Ambitie van Oli
De Oli-ambitie is om naast bovenstaande betaalbaarheid een soort van rijdend laboratorium te worden waarin veel nieuwe technologieën worden toegepast. Dat klinkt als ‘leuker kunnen we het niet maken’ en laten we hopen dat Citroen dit echt gaat waarmaken.
Oli en vindingrijkheid
De vindingrijkheid is dat Oli geen auto is maar een multifunctionele dagelijkse uitbreiding van je leven die even nuttig is wanneer je nu wel of niet rijdt. Zo omschrijft Citroën Oli als een ‘Elektrisch apparaat’ met slimme V2G- en V2L-mogelijkheden en kracht voor plezierig rijden en leven.
Ik moet toegeven dat het vindingrijk is om een auto niet langer te beschouwen als een auto maar als een lifestyle object dat mijn leven leuker gaat maken. Ik blijf zeggen Citroën, doe het, maak het waar anders is het echt alleen tekst.
De missie van Oli
De missie van Oli staat eigenlijk al beschreven in bovenstaande waarden. Oli is een concept dat mobiliteit moet bieden voor iedereen met als doel het leven leuker te maken met een zo laag mogelijke impact op het milieu.
De designtaal van Oli gaan we straks terugzien in toekomstige productiemodellen. Maar echt leuk wordt het pas als Oli geen concept is maar gewoon ‘the nice next thing’ omdat we niet langer auto mogen zeggen. #teamfanofOli