12.06.2025
Advertising

Musk chanteert adverteerders terug naar X

By: Laura Jenny

BlogAdvertising

Weet je nog dat heel veel grote bedrijven niet meer bij X wilden adverteren? Steeds vaker komen ze toch terug naar het social medium van Elon Musk. Waarom? Omdat Musk ze chanteert. Misschien zou je zelfs het woord ‘bedreigt’ kunnen gebruiken. Musk zegt dat hij mensen die geen advertenties op X afnemen aanklaagt en dat schijnt te helpen.

Bedrijven adverteren weer bij X

X heeft vorig jaar daadwerkelijk verschillende bedrijven aangeklaagd omdat ze een illegale boycot zouden doen van X. Het dreigt het bovendien bij nog meer organisaties te gaan doen, waardoor sommigen ervoor kiezen dan toch maar weer advertenties op het social medium te plaatsen. Dat is immers waarschijnlijk goedkoper dan een rechtszaak en je hebt er nog wat aan qua reclame.

De Amerikaanse provider Verizon heeft sinds 2022 al niet geadverteerd, maar kreeg te horen dat het een proces aan de broek krijgt als dat zo blijft. Reden voor het bedrijf om 10 miljoen dollar in advertenties op X te steken, schrijft Wall Street Journal. Dat is veel geld, maar lang niet zoveel als het er in 2020 uitgaf: dat was 80 miljoen dollar. Modemerk Ralph Lauren besloot ook weer te adverteren na zo’n dreiging en zo zijn er meer bedrijven die overstag zijn gegaan omdat ze geen zin hebben in gedoe. 

LEGO en Pinterest laten zich niet gek maken

Het is toch opmerkelijk, want komt X er echt mee weg om dit te claimen? Blijkbaar denken sommige bedrijven van wel, hoewel juridisch experts al hebben aangegeven dat X waarschijnlijk geen goede argumentatie heeft om zo’n rechtszaak te winnen. Tegelijkertijd is zelfs het grote Amazon blijkbaar niet zo zeker van zijn zaak: in mei werd een rechtszaak tussen X en Twitch (wat van Amazon is) geannuleerd, waarna Amazon ineens veel meer begon te investeren in adverteren via X

Is er dan niemand die opstaat tegen Elon Musk? Jawel. LEGO en Pinterest laten zich niet beïnvloeden. Zij worden meegenomen in de rechtszaak die X in voorbereiding heeft. Pinterest is er ook uitgesproken over, het stelt dat het op andere platforms veel betere resultaten ziet van zijn advertenties dan op X. Hoe het ook zij, X voelt het wel dat er veel adverteerders zijn weggelopen. De omzet van X is 2 miljard minder geworden in twee jaar tijd. Tegelijkertijd stellen experts dat het dit jaar weer beter zou worden. Nu steeds meer bedrijven toch maar weer gaan adverteren, is dat niet vreemd, maar daar is veel aan voorafgegaan. Ook is het afwachten hoe de rechtszaak afloopt. Wanneer het start is onbekend.

 

Share this post