Advertising22.07.2021

Ben & Jerry’s boycot: wat is er aan de hand?


Grote merken die een politiek statement innemen: het lijkt steeds vaker voor te komen. Zo veranderden diverse merken tijdens het EK voetbal hun logo in regenboogkleuren om te laten weten dat ze het niet eens waren met een beslissing van de UEFA. Aan de andere kant werden Coca-Cola en Heineken juist door sommige spelers weer geboycot, het kreeg de naam bottlegate. En Heineken was vorige week weer in opspraak, nadat het een pro-vaccinatie reclamecampagne lanceerde.

Geen ijs meer in bezet gebied

Nu is Ben & Jerry’s, een dochterbedrijf van Unilever, aan de beurt. De ijsfabrikant heeft besloten om voorlopig geen producten meer te verkopen in de Joodse nederzettingen in Palestijnse gebieden. Daarmee begeeft het merk zich op glad ijs, want de boycot van de kans van B&J heeft weer een boycot vanuit Israël tot gevolg.

Ben & Jerry’s maakt statement

In het statement van B&J is te lezen dat het ‘niet in overeenstemming is met de waarden van het merk om het eigen ijs te verkopen in de bezette Palestijnse gebieden’. Ze verkopen nog wel hun producten in Israël. Een kort maar krachtig statement, waarop veel commotie volgde. Zelfs de Israëlische premier Naftali Bennett liet zich erover uit. Volgens hem is dit statement van de ijsfabrikant een ‘overduidelijk anti-Israëlische maatregel’. Bovendien zijn er meerdere merken ijs, lichtte Bennett toe.

Op de boycot van Ben & Jerry’s volgt dus een boycot van de kant van Israël. De reacties op Twitter zijn in ieder geval niet mals. Twitteraars vragen zich massaal af waarom dit besluit nu wordt genomen en waarom het merk hier zo’n duidelijk standpunt inneemt.

Wat zijn de gevolgen voor de ijsfabrikant?

Met deze beslissing wil Ben & Jerry’s druk uitoefenen op Israël. Dat doet de ijsfabrikant onder andere doordat de BDS-beweging daarop heeft gestuurd. Zij roepen al jaren om strafmaatregelen tegen het omstreden beleid dat Israël voert. En ze hebben een behoorlijk stevige lobby in Vermont, de thuisbasis van B&J.

Wat de gevolgen zijn voor B&J of Unilever, is nog niet bekend. Dat het behoorlijk wat stof doet opwaaien is wel zeker. De politiek bemoeit zich ermee en dat is niet gek bij zo’n statement. Het is de vraag wat er nu gaat gebeuren en of de ijsfabrikant het nu wel kan shaken in Israël. Online circuleren al filmpjes van mensen die het ijs in de prullenbak gooien.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s