02.08.2025
Social Media

Viral: Sydney Sweeney maakt reclame voor jeans en dat maakt wat los

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Actrice Sydney Sweeney is hot. Ze is ontzettend knap, heeft een spannende manier van praten en ze is heel herkenbaar. Reden voor jeansmerk American Eagle om haar te vragen voor zijn nieuwe campagne. Maar dat was misschien toch niet het beste idee.

Sydney Sweeney

Sydney Sweeney brak door met Euphoria, scoorde met de romcom Anyone But You en is nu te zien als hoofdrol in de Apple TV+-thriller Echo Valley en de bokser-biopic Christy. Ook heeft ze met meerdere bedrijven samenwerkingen, waaronder Samsung en nu dus American Eagle. En die laatste is nu veelbesproken.

De reclame heet: “Sydney Sweeney Has Great Jeans”. Het is een woordgrap op de Engelse manier om te zeggen dat iemand goede genen heeft. En dat is waar de schoen wringt. Het wordt in verband gebracht met een voorkeur voor witheid en ook worden er vraagtekens gezet bij wat commercieel van goede smaak is.

American Eagle

Het is in ieder geval reden voor andere beroemdheden om er de draak mee te steken. Vooral hoe ze zegt: “My genes are blue… My jeans are blue.” Je kunt het linken aan haar mooie blauwe kijkers, maar sommige mensen vinden het een verheerlijking van een oud schoonheidsideaal dat mogelijk racistisch is. White girl propaganda wordt het genoemd.

https://vm.tiktok.com/ZGda2cjGb/

De Amerikaanse overheid reageert op de ophef: “De hysterie rond deze campagne is exact waarom miljoenen Amerikanen zich afkeren van ‘woke’ cultuur. Het is idioot.”

Het is de vraag of al deze ophef uiteindelijk goed is voor het merk. Sommige mensen zeggen: ‘There is no such thing as bad publicity.’ Inderdaad, de jeans gaat hartstikke viral op TikTok. Sweeney is er ook geen volgers door verloren. Het is uiteindelijk dus waarschijnlijk een succes voor American Eagle. Ook bij de generatie die vaak juist woke wordt genoemd: Gen Z houdt van memecultuur, ironie en drama. Die spanning werkt heel goed voor engagement.

American Eagle ligt onder vuur na een campagne met actrice Sydney Sweeney. Is het slechte branding of juist slimme exposure? Een analyse van celebrity marketing anno 2025.

Share this post