Netflix heeft bekendgemaakt welke films en series tot nu toe het best bekeken zijn dit jaar. De streamingdienst doet dat normaliter niet door te zeggen hoeveel keer of door hoeveel mensen iets is bekeken. Netflix deelt meestal hoeveel uur iets is bekeken. Echter heeft het ditmaal juist wel gekozen voor hoe vaak iets bekeken is. Het zijn bizarre aantallen, maar het geeft wel een idee van wat de populairste films en series op de streamingdienst zijn.
Er is in totaal meer dan 95 miljard uur ver-Netflixt dit eerste half jaar van 2025. Het veelbesproken Adolescence is met 145 miljoen views het meest bekeken (en opvallend: wel met hoe vaak het is bekeken aangeduid). Daarnaast kunnen Missing You (58 miljoen), Black Mirror seizoen 7 (31 miljoen) en Dept. Q. (25 miljoen) rekenen op veel kijkers. Ook werden er veel non-Engelse series gekeken: tien stuks van de 25 meestbekeken series waren niet Engels. Ook niet Nederlands: vooral Zuid-Koreaanse producties doen het goed.
Squid Game is daar natuurlijk het beste voorbeeld van: de drie seizoenen zijn samen 231 miljoen keer bekeken. Het derde en laatste seizoen verscheen heel recent en werd het derde meestbekeken programma. In vier dagen kwamen er 72 miljoen views op ‘binnen’. Liever iets anders Zuid-Koreaans? When Life Gives You Tangerines (35 miljoen), The Trauma Code: Heroes on Call (34 miljoen) en Weak Hero: Class 1 (22 miljoen) zijn ook veel bekeken.
Netflix zegt dat Scandinavische series ook steeds populairder worden. In Nederland is dat volgens ons al veel langer zo, maar de rest van de wereld is nu ook mee: Number 24 (24 miljoen) uit Noorwegen, Secrets We Keep (34 miljoen) uit Denemarken en The Are Murders (33 miljoen) uit Zweden doen het heel goed. En toch nog een Nederlands succesje: iHostage over de Apple-gijzeling werd maar liefst 57 miljoen keer bekeken.
Qua Engelse films deden Back in Action (165 miljoen), STRAW (103 miljoen), The Life List (96 miljoen) en Nonnas (58 miljoen) het heel lekker. We delen de complete top 10 met je:
Dit zijn de meest bekeken series van het eerste half jaar van 2025:
Interessant is ook hoe mensen nog steeds oudere Netflix Originals weten te vinden, zoals Orange is the New Black en La Casa de Papel. Samen met Ozark hebben deze ‘oudjes’ maar liefst 100 miljoen uur aan streaminguren bereikt in zes maanden tijd. Hetzelfde geldt voor wat oudere films, zoals Red Notice, Leo en We Can Be Heroes. Daar werd meer dan 20 miljoen keer naar gekeken. De helft van wat aan Netflix Originals is gekeken dit half jaar kwam uit 2023 of ouder.
Verder zegt Netflix dat het zijn inkomsten uit advertenties in 2025 te gaan verdubbelen vergeleken met vorig jaar. Het wil dat onder andere bewerkstelligen met zijn abonnementen met advertenties en zijn Netflix Ads Suite, het advertentieplatform van Netflix. Hiermee kunnen adverteerders data krijgen over hoe hun advertenties het doen op de streamingdienst. Daarnaast gaat Netflix samenwerken met Yahoo’s advertentieplatform voor meer commerciële mogelijkheden. In een jaar tijd heeft Netflix 16 procent meer omzet gedraaid, mede dankzij een groei in abonnees en de omzet uit advertenties. Dat mag dus wel ietsje meer zijn, vindt de streamingdienst.
Netflix heeft dit eerste half jaar echt wel een aantal hits gehad, maar we hopen in het tweede half jaar van 2025 dat Netflix weer met een Netflix Original-hitserie komt die wat langer loopt, zoals vroeger vaker het geval was bij de streamingdienst. Maar goed, met de lancering van Stranger Things seizoen 5, dat ook meteen het laatste seizoen is, heeft Netflix al goud in handen voor deze tweede helft van het jaar.