YouTube stopt met zijn Trending-pagina en wil de Charts en aanraders populairder maken. Het geeft aan dat de behoeften van gebruikers zodanig zijn veranderd, dat Trending minder belangrijk is geworden en dat de manier waarop mensen nieuwe video’s ontdekken simpelweg verschilt van vroeger.
Toen het deze pagina lanceerde in 2015, zag de wereld er anders uit. Mensen wilden snel zien welke viral video’s volop werden bekeken, want iedereen had het dan over die video’s, maar nu ligt dat anders. “Tegenwoordig bestaan trends uit veel video’s die door veel fandoms zijn gemaakt, en zijn er meer microtrends dan ooit tevoren waar diverse communities van genieten. Kijkers leren steeds meer over trends op verschillende plekken op YouTube, van aanbevelingen en zoeksuggesties tot Shorts, reacties en communities.”
Uiteindelijk is het een kwestie van data: veel minder mensen bezochten de Trending-pagina en dat zag het vooral in de afgelopen vijf jaar. Reden voor de Trending-menu’s om te verdwijnen. Charts is passender, stelt het videoplatform. Hierin vind je op allerlei categorieen nieuwe video’s, waaronder Trending muziekclips, top podcasts en trending filmtrailers. Er komen steeds meer categorieën bij, zegt YouTube. Het stelt het platform in staat om een breder aanbod te laten zien van populaire content en het is natuurlijker en passender bij hoe mensen tegenwoordig nieuwe video’s vinden.
Creators hebben ook wat nieuws, namelijk een Inspiratie-tabblad en Hype, waarmee jonge creators een boost kunnen krijgen om ze te helpen ontdekt te worden. Dat laatste kost wel geld. Het is interessant om te zien dat YouTube deze veranderingen met de Trending-menu’s sinds vijf jaar ziet, want dat is ook precies de periode waarin TikTok een wereldhit werd. Het moge duidelijk zijn dat die app toch veel meer blijkt te zijn dan een plek voor jonge meisjes om dansjes te laten zien.
TikTok heeft enorme invloed gehad op het social media- en videolandschap. Instagram kwam door TikTok met Reels, YouTube met Shorts, en er was een hele verschuiving van lange video’s die je horizontaal kijkt naar verticale snackvideo’s. Dat brengt ook problemen met zich mee, namelijk dat het moeilijk is om te stoppen met kijken, maar tegelijkertijd halen veel mensen er ook van alles uit: steun, nieuwe vrienden en sommigen zelfs geld. En het heeft er dus ook voor gezorgd dat mensen anders zijn gaan zoeken. Niet alleen naar trending video’s, maar ook zien we dat op Google minder wordt gezocht en mensen hun zoekopdracht gewoon in TikTok typen. Mensen vinden bovendien zelf de trendng video’s wel, of het algoritme serveert ze vanzelf, dus dat die pagina niet meer zo populair is op YouTube, dat is helemaal zo gek niet.