30.06.2025
Online

Praxis komt met AI-chatbot om je de juiste kant op te sturen

By: Laura Jenny

BlogOnline

Is het AI, of is het gewoon automatisering waarbij in een database wordt gezocht? Soms is het verschil niet goed te zien, soms heeft het verschil eigenlijk alleen maar te maken met hoe de invoer wordt geïnterpreteerd. Zo ook bij Praxis, dat met een AI-chatbot komt die je kan helpen bij het vinden van dingen.

Zoeken in de bouwmarkt

Als er een winkeltype is waarin er altijd hulp nodig is bij het zoeken van spullen, dan is het de bouwmarkt wel. Hoe handig de bordjes bij elk gangpad ook zijn, we komen niet vaak genoeg in deze winkels om echt te snappen hoe ze in elkaar zitten. En wat ook niet helpt, dat is dat elke bouwmarkt weer compleet anders is ingericht, ook al zijn ze bijna allemaal opgebouwd in grote rechthoekige gebouwen.

Reden voor Praxis om met een AI-chatbot te komen die je kan vertellen waar je ook alweer die heggeschaar vindt, of die rol tape omdat je veel te veel pakjes verstuurd. Het opvallende is dat de AI-chatbot van de bouwmarkt niet helpt met het doe-het-zelven, maar alleen met het lokaliseren van producten. Je kunt hem gebruiken voordat je de Praxis instapt of als je er al bent.

AI in de Praxis-app

Heb je echter producten gekocht en je wil je badkamer gaan kitten of je muur sauzen, dan hoef je niet te verwachten dat de chatbot je tips geeft. Je bent dan weer overgeleverd aan bijvoorbeeld YouTube. Jammer, want dat is juist waar zo’n AI-chatbot een enorme meerwaarde zou bieden. Praxis teaset wel dat er meer aankomt, maar het begint dus alleen met een Product-locator.

Praxis schrijft: “De Product locator is een doorontwikkeling op de bestaande mogelijkheid in de app en op de website, waar klanten al per artikel kunnen zien waar het in de winkel ligt zodra een specifieke winkel is geselecteerd. Met deze nieuwe functie in de app kunnen klanten die informatie nog makkelijker opvragen, ook als ze nog niet precies weten welk product te zoeken.”

En zo biedt het toch wel iets meer waarde: je hoeft dus niet te vragen naar een bandenplakset, maar je kunt ook vragen ‘waar vind ik spullen om een lekke band te repareren?’ En dat is dus waar de AI komt kijken: dat interpreteren van wat je zegt. Vervolgens zal het alsnog de databases induiken om te kijken waar dit item te vinden is in de winkel, maar het kan dus wel beter snappen wat je zoekt, in plaats van dat letterlijk hoeft te typen hoe een product heet.

Daarnaast vindt Praxis dat het met deze productlocator juist zorgt dat zijn medewerkers in de winkel meer doe-het-zelf-advies kunnen geven, omdat ze niet de hele tijd klanten naar allerlei gangpaden hoeven te gidsen. Het zoekt voor nu het advies dus vooral bij de medewerkers zelf, als het gaat om hoe je een klus aanpakt. En dat is gezien de staat waarin AI soms verkeert waarschijnlijk wel de veiligste keuze.

Share this post