De website van de Consumentenbond heeft kuren omdat zijn actie tegen Booking erg populair blijkt te zijn. De consumentenorganisatie is een massaclaim tegen de van oorsprong Nederlandse boekingssite begonnen omdat het het niet alleen moeilijk maakt voor hotels, maar ook klanten zou misleiden met nepkortingen en onvolledige prijzen.
Booking, wat valt onder het Amerikaanse concern Agoda, zou meer dan 10 jaar onrechtmatig handelen omdat het hotels illegale verplichtingen oplegt. Zo mogen ze geen lagere prijzen aanbieden buiten het platform Booking en ook niet betere voorwaarden aanbieden buiten Booking. Dus zelfs niet op de eigen website. Dit maakt hotelprijzen dus ook onnodig hoog.
Daarnaast zou er meer zijn waar uiteindelijk consumenten de dupe van worden, stelt de consumentenorganisatie. Booking zou nepkortingen geven, onvolledige prijzen rekenen en faken dat er schaarste is die er niet is: het zijn allemaal lokkertjes. Samen met Consumenten Competition Claims is het dan ook een groepsclaim begonnen. Je kunt als consumenten nu via de Consumentenbond een schadevergoeding claimen.
Althans, als het straks op de website weer wat rustiger is en je er ook daadwerkelijk kunt komen. Je moet ook wel sinds 1 januari 2013 minimaal een keer een boeking hebben gedaan via Booking. De Consumentenbond trekt het zelfs nog breder en laat ook mensen die alleen via Expedia of andere hotelwebsites boekten een claim aanmelden: die hebben ook meer betaald door de standaard die Booking stelt.
Op zich komt de schadeclaim niet helemaal uit het niets: vanuit de EU is er ook eerder al aangegeven dat Booking.com zich niet aan de regels houdt. Het moest van de rechter zelfs 413 miljoen euro betalen. Het lijkt zijn leven hierop niet te hebben gebeterd, zo blijkt nu uit deze claim van Consumentenbond. Je kunt als persoon soms tot wel honderden euro’s terugkrijgen in de claim, als het straks allemaal lukt. Houd er wel rekening mee dat maximaal een kwart naar CCC gaat. Eerst wil de Consumentenbond samen met CCC naar Booking gaan, maar als het daar bot vangt, dan stapt het naar de rechter.
Als voorbeeld geeft de Consumentenbond dat er op een hotelkamer in New York van 211 euro maar liefst 75 euro aan extra kosten bij waar je niet omheen kunt. Ook lijkt het vaak alsof een heel groot percentage van de accommodaties in een bepaalde plaats niet beschikbaar is, waardoor je denkt dat je bij een vrij dure accommodatie heel voordelig uit bent. Vaak blijken die percentages nergens op te slaan: er is niet altijd overal ineens een conferentie voor artsen of iets dergelijks gaande waardoor bijna alles is uitverkocht. Booking zegt tegen DutchCowboys:
“We hebben ons altijd ingezet om reizigers de best mogelijke prijzen en een transparante boekingservaring te bieden en verwerpen alle beweringen die het tegendeel suggereren. Momenteel zijn we de inhoud van deze claim aan het beoordelen en zullen daarop reageren. Hoewel prijspariteitsclausules inmiddels in heel Europa zijn verwijderd, zijn we van mening dat deze clausules consumenten hebben geholpen om overal toegang te krijgen tot scherpe prijzen.”