De grote Formule 1-expositie over alles wat met de sport te maken heeft is in Amsterdam neergestreken. Je kunt er deze zomer terecht voor een stortvloed aan informatie over de autosport, maar ook grote objecten uit de racerij. Met als ‘T-Rex’ van de tentoonstelling de Red Bull waarin Max Verstappen in 2020 een geweldig racejaar beleefde. Dit zijn 5 toffe dingen die je op F1 The Exhibition kunt zien.
De Formule 1-tentoonstelling is bijzonder omdat hij rondreist en echt ondersteund wordt door de F1-organisatie. Eerdere locaties waren Madrid, Wenen, Toronto, Londen en Buenos Aires en nu dus onze hoofdstad, de Kromhouthal om precies te zijn. Sinds april is de tentoonstelling er te vinden en er is nog geen einddatum, maar deze zomer kun je er nog terecht. Let wel op, de weekenden zitten snel vol, al is het ongetwijfeld tijdens de racemomenten op zondag wat rustiger…
Het is een drukbezochte plek in het weekend en we raden je aan om doordeweeks te gaan, omdat je dan meer ruimte hebt om foto’s te maken en niet bij elk bordje of elke televisie hoeft te kijken of je niet voor iemands neus staat.
Een audiotour is steeds normaler in musea, maar soms werkt het niet helemaal lekker. Ook start het vaak bij het begin, maar dat zou bij de F1 Exhibition heel lastig zijn: je hebt er namelijk vaak een televisie bij waarvan je dan de audio hoort, precies wanneer er ook in beeld is. Je valt dus vaak middenin een verhaal, maar dat is niet zo erg, je kunt het gewoon nog een keer kijken en de fragmenten zijn redelijk behapbaar qua tijd. De audiotour is inclusief en hiermee kun je bij het nummer op de muur het corresponderende nummer intoetsen en meteen meeluisteren met het audiospoor. Het werkt als een.. formule 1-auto en gaat dus heel goed mee met de video. Erg fijn, want ook als je bij een scherm wegloopt dan kun je naar de audio blijven luisteren.
Ik noemde het net al, de Red Bull van Max Verstappen is de T-Rex van de tentoonstelling, een spektakelstuk. Je ziet dan pas echt hoe groot deze bolide is. Je kunt er goed omheen lopen, er zit geen glas omheen, je kunt hem goed fotograferen en je komt zo letterlijk en figuurlijk heel dichtbij de racerij. Hij werd gebruikt in het seizoen 2020 en heeft Max geholpen aan verschillende overwinningen. De auto van zo dichtbij kunnen bekijken is speciaal, zeker omdat je gewend bent hem toch vrij klein op je televisiescherm te zien: nu kun je rustig elke millimeter goed bekijken: elke millimeter waar engineers heel lang over hebben nagedacht.
In de race kunnen de keuze van banden je maken of breken en hoewel je wel weten dat er soft tires zijn en banden met meer profiel tegen de regen, heeft het wat om die verschillende kleuren en texturen van banden zo op een rijtje te zien. En te ruiken! Je ruikt het rubber gewoon, zelfs van banden die nog helemaal niet zijn gebruikt. De expo toont alle kleuren banden mooi op een rijtje en het is leuk om te zien. Indrukwekkend ook, want ook die dingen zijn behoorlijk gigantisch.
Vroeger zat je in de formule 1 ongeveer in de tank met alle brandstof erin en dat is behoorlijk gevaarlijk. Tegenwoordig zijn er verschillende veiligheidsregels bijgekomen (gelukkig) en zit er een soort veiligheidskooi in elke auto. Die is kleiner dan we dachten: zeker als je daarna de auto ziet waar zo’n kooi in komt te zitten. Ook interessant om te zien zijn de testdummy-beelden, waarin we zien hoe die veiligheidskooi zich staande houdt als hij met 300 kilometer per uur tegen een muur gaat. Bizar.
Gelukkig kan hij het navertellen, maar de meeste indruk maakt toch wel het wrak waar coureur Crosjean uit is gestapt nadat zijn bolide in de fik vloog. Het is bizar hoe lang hij in de vuurzee zat en er toch nog zo goed vanaf is gekomen. Het wrak is spectaculair om te zien, maar ook een heel belangrijke reminder dat deze sport extreem gevaarlijk is: ook anno nu, niet alleen in de tijd dat mensen nog niet eens brandwerende kleding droegen, maar alleen een polootje.
Dit klinkt heel vreemd, om de gift shop te noemen als een van de tofste dingen van de exhibitie, maar je kunt er nu eenmaal veel leuke dingen vinden. Een F1-slabbetje, een shirt met Boxboxbox en meer. Onze favoriet zijn de sieraden van RESS, die worden gemaakt met onderdelen die echt gebruikt zijn in de race. Er is een ketting met dogtags, er is een stoffen armband met een onderdeel eraan en een cuff-armband. Het is wel prijzig: de dogtags kosten meer dan 200 euro, maar het idee is wel heel gaaf.
Hoe tof F1 The Exhibition ook is, het is wel een dure aangelegenheid. Een kaartje kost 35 euro en daarvoor ben je zo’n 1,5 uur tot 2,5 uur door de zalen heen aan het lopen. Houd er rekening mee dat er geen zitmogelijkheden zijn. Mocht je niet heel erg dol zijn op Formule 1, vraag je dan af of je meegaat, want deze tentoonstelling gaat er diep in. Van technologische uitleg hoe dingen werken tot de vele namen, merken, jaartallen en jargon die langskomen: dit is een expo voor de fans en dat is te merken aan de opzet.
Wel leuk: je kunt er ook met een Engelssprekend persoon heengaan, want alle informatie is voornamelijk Engels met hier en daar een Nederlandse vertaling. Sowieso zijn alle tekst’bordjes’ ook in het Nederlands vertaald. Voor kinderen kan de expo wat droog zijn: er is behalve een momentje waarbij je snel op een knop moet drukken om je reactievermogen te testen niet heel veel specifiek voor kinderen gemaakt, waardoor het wel een heel tekst en luister-heavy uitje is.
Wil iemand na de expositie nog even racen, dan moet hij of zij wel 15 euro betalen om op de simulator te mogen racen. Met ook nog een parkeerticket van 6 euro is dit al met al wel een vrij duur uitje, maar tegelijkertijd kunnen we het niet anders zeggen: er ligt veel goud in de Kromhouthal voor de echte F1-fan.
F1 The Exhibition is nu te bezoeken in de Kromhouthal in Amsterdam. Kaarten voor bezoekers van 17 jaar en ouder zijn verkrijgbaar vanaf 31,50 euro. Kinderen van 5 tot en met 16 kunnen voor 17,50 euro naar binnen.