Op 15 maart krijg je van Facebook een melding om te gaan stemmen

Op 15 maart krijg je van Facebook een melding om te gaan stemmen

Vorig artikel Volgend artikel

Dat we midden in de verkiezingsstrijd zitten, dat kan je echt niet ontgaan zijn. Geen enkel medium is op dit moment verkiezingsnieuws-vrij. Maar mocht je volgende week op 15 maart toch vergeten om naar de stembus te gaan, dan gaat Facebook je een handje helpen - ervan uitgaande dat je Facebook iedere dag wel even checkt. Het is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties: Nederlandse Facebook-gebruikers zullen op de verkiezingsdag een herinnering om te gaan stemmen bovenaan hun tijdlijn te zien krijgen. Klik je op dit bericht, dan opent een kaart met een route naar het dichtstbijzijnde stemlokaal.

Heb jij al gestemd?

Ook krijgen Facebook-gebruikers de vraag of ze al gestemd hebben, dan vrienden en familie natuurlijk weer kunnen zien. En wie weet moedigt dat anderen weer aan om ook naar de stembus te gaan.

melding-facebook-verkiezingen
Dit is de melding die je op 15 maart gaat krijgen (hopelijk dan zonder typfouten)

Voter megaphone: succes is bewezen

Volgens minister Plasterk is dit een middel om vooral jongeren naar de stembus te krijgen. Spotjes op tv en radio zijn voor de ouderen, dit is voor de jongeren. En volgens hem is ook bewezen dat een dergelijke tool werkt. De zogenaamde 'voter megaphone' van Facebook is namelijk ook ingezet tijdens de verkiezingen in de Verenigde Staten én ten tijde van het Brexit-referendum in Groot-Brittannië en daar bleek dat succesvol te zijn.

De melding op 15 maart is niet de enige melding die je van Facebook gaat krijgen; ergens deze week krijg je al de melding dat je je stempas en identiteitsbewijs klaar moet leggen.

Facebook wordt dus ingezet om vooral jongeren over te halen om te stemmen. En dan is er ook nog het initiatief De Stembus, van onder andere Tim Hofman, die met een bus langs scholen en universiteiten gaat met dezelfde boodschap. We zullen zien na 15 maart hoe hoog het opkomstpercentage was en of dit soort campagnes dus succesvol waren.

Foto header: ijdema - Fotolia.

Meer content

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van DutchCowboys en Travelvalley. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. 17 oktober verschijnt haar boek Bucketlist Reizen....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies