Social Media07.04.2015

Effectief op Social Media – Zo doen Unilever, Superdry en Heineken dat


Sociale media zijn misschien wel net zo populair onder bedrijven en merken als ze zijn onder de rest van ons. En dat is niet vreemd. Voor nagenoeg elke organisatie is er een doelgroep (potentiële) klanten online te vinden. Hoewel het Facebook-gebruik daalt onder jongeren, stijgt het nationaal nog steeds met 5 procent naar 9,4 miljoen actieve gebruikers in
2015. Jongeren zijn namelijk meer Snapchat en Instagram gaan gebruiken. Waarbij vooral de laatste een harde groei doormaakt, met 1,8 miljoen Nederlandse accounts is dat een groei van 29 procent ten opzichte van vorig jaar.

Naast de grootte van het bereik, is ook de interactie tussen doelgroep en bedrijf van belang.

Waar er in traditionele mediacampagnes (print, TV, radio) alleen een monoloog van bedrijf naar klant mogelijk was, is er op sociale media juist een dialoog mogelijk. Dit laatste biedt een totaal andere manier van omgaan met marketing en communiceren met doelgroepen. De volgende drie case studies zoeken uit wat ervoor nodig is om echt effectief te zijn op sociale media.

Snapchatten met Lynx

Unilever’s
Lynx (de deodorant die in Nederland Axe heet), hield een launch party in Engeland, gehuld in geheimzinnigheid. Het merk gebruikte Snapchat, een mobiele applicatie waarbij gebruikers elkaar foto’s sturen die na een paar seconden verwijderd worden, om fans daarbij te betrekken. Zo werden zij 48 uur voordat het feest begon uitgenodigd Lynx toe te voegen op de mobiele applicatie. Tijdens het event kreeg iedereen die dat gedaan had exclusieve foto’s toegestuurd van het feest. Hoewel Unilever zelf al toegeeft dat het een zeer arbeidsintensief proces was, duidt het wel op een grote trend. Merken zijn namelijk steeds meer op zoek naar unieke manieren om consumenten te bereiken en relaties met hen op te bouwen. Het feit dat sociale media blijven groeien, niet alleen in gebruikers maar ook in verscheidenheid, biedt zulke merken ook meer en meer mogelijkheden om dat te realiseren. Op grote sociale media zoals Facebook en Twitter, schreeuwen merken namelijk om aandacht. Lynx ging die concurrentie uit de weg door Snapchat te gebruiken en bereikte daarmee een duidelijk geïnteresseerde groep.

Superdry

Superdry bewijst dat bedrijven nier per definitie naar een alternatief op zoek hoeven voor grote sociale media platforms. Met een effectieve Facebook-campagne konden fans van het kledingmerk een jaarvoorraad aan Superdry-producten winnen. Om zichzelf te nomineren moesten deelnemers 2 vrienden taggen in een applicatie op het sociale netwerk. Wat de campagne zo effectief maakt is het feit dat Superdry niet alleen iets verwacht van haar publiek, maar ook iets van waarde aan biedt. Daarbij heeft het merk slim ingespeeld op het concept van ‘viraliteit’. Doordat deelnemers hun vrienden moesten taggen om kans te maken, werden die vrienden – consumenten die anders wellicht niet bereikt werden – betrokken bij de campagne. Hiermee spreidde de actie als een olievlek. Verder is het belangrijk om te realiseren dat de tags werken als een aanbeveling. Onderzoek wijst uit dat zulke peer-to-peer aanbevelingen een krachtig goed zijn. Ze worden vaak beschouwd als betrouwbaarder als welke vorm van marketing of reclame dan ook.

Heineken’s Twelftal

Misschien herinnert u ze nog. De razend populaire bewerkte voetbalfoto’s tijdens het WK van 2014. Ze werden in grote aantallen gedeeld op nagenoeg alle sociale media. Het was lang onduidelijk waar de plaatjes vandaan kamen, en niemand scheen zich dat ook af te vragen. Totdat Heineken uit de doeken deed dat zei een elftal bloggers en twitteraars hadden samengesteld om tijdens de wedstrijd foto’s vlug te bewerken en verspreiden. Wanneer er op de sociale media gezocht werd naar de term Twelftal – waarmee de plaatjes gesigneerd waren – stuitte men ook op Heineken. Heineken wist op een unieke manier door te dringen tot een evenement dat inherent verbonden is aan bier, en was daarmee op het juiste moment in de gedachten van de consument. Daarbij bleken het humoristische en actuele karakter van de foto’s genoeg om de plaatjes relatief gemakkelijk viraal te laten gaan. Hoewel Heineken haar pijlen vooral op Twitter had gericht, gingen de plaatjes ook ruimschoots de rondte op Instagram, Facebook en Whatsapp.

twelftal
twelftal

Uniek

Wat deze campagnes met elkaar gemeen hebben is dat ze niet alleen iets van consumenten verwachten, maar juist iets aan bieden. Lynx biedt exclusief beeldmateriaal, Superdry een weggeef actie, en Heineken vermaak. Dit blijkt cruciaal voor succesvolle social media strategieën, omdat het een stimulans is om deel te nemen in de campagnes.

Daarnaast zijn al deze merken uniek. Het zijn natuurlijk allemaal grote bedrijven met eveneens grote budgetten. Maar toch hebben ze iets gemeen dat niet komt door het budget dat ze tegen hun social media campagnes aan gooien. Namelijk de creativiteit. Hoewel de campagnes allemaal erg verschillen op strategie en het gekozen netwerk, ze doen het allemaal op een creatieve manier. En dat valt op.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Snapchat

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

Snapchat is van plan om de app persoonlijker en creatiever te maken met nieuwe functies. Eén van de belangrijkste nieuwe mogelijkheden is dat je Templates krijgt: het zijn sjablonen die je in staat moeten stellen om mak...

Social Media04.04.2024

Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Snap, het bedrijf achter Snapchat, kwam een paar jaar geleden met een vernuftig idee: een kleine Snap-gele drone van plastic waarmee je je Snaps nog interessanter kon maken. Het apparaatje heet Pixy en de verkopen deden...

Gadgets02.02.2024

​Snap roept alle drones die het ooit maakte terug

Gevaarlijke drones…
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

Snapchat heeft in 2023 niet het beste laten zien van AI: hun AI-chatbot maakte afspraakjes met kinderen en dan was er ook nog een akkefietje met de AI-chatbot die ineens een story plaatste van een plafond. Vreemd. Aan de...

Social Media12.01.2024

​Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters