De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Sociale media zijn misschien wel net zo populair onder bedrijven en merken als ze zijn onder de rest van ons. En dat is niet vreemd. Voor nagenoeg elke organisatie is er een doelgroep (potentiële) klanten online te vinden. Hoewel het Facebook-gebruik daalt onder jongeren, stijgt het nationaal nog steeds met 5 procent naar 9,4 miljoen actieve gebruikers in
2015. Jongeren zijn namelijk meer Snapchat en Instagram gaan gebruiken. Waarbij vooral de laatste een harde groei doormaakt, met 1,8 miljoen Nederlandse accounts is dat een groei van 29 procent ten opzichte van vorig jaar.
Naast de grootte van het bereik, is ook de interactie tussen doelgroep en bedrijf van belang.
Waar er in traditionele mediacampagnes (print, TV, radio) alleen een monoloog van bedrijf naar klant mogelijk was, is er op sociale media juist een dialoog mogelijk. Dit laatste biedt een totaal andere manier van omgaan met marketing en communiceren met doelgroepen. De volgende drie case studies zoeken uit wat ervoor nodig is om echt effectief te zijn op sociale media.
Snapchatten met Lynx
Unilever’s
Lynx (de deodorant die in Nederland Axe heet), hield een launch party in Engeland, gehuld in geheimzinnigheid. Het merk gebruikte Snapchat, een mobiele applicatie waarbij gebruikers elkaar foto’s sturen die na een paar seconden verwijderd worden, om fans daarbij te betrekken. Zo werden zij 48 uur voordat het feest begon uitgenodigd Lynx toe te voegen op de mobiele applicatie. Tijdens het event kreeg iedereen die dat gedaan had exclusieve foto’s toegestuurd van het feest. Hoewel Unilever zelf al toegeeft dat het een zeer arbeidsintensief proces was, duidt het wel op een grote trend. Merken zijn namelijk steeds meer op zoek naar unieke manieren om consumenten te bereiken en relaties met hen op te bouwen. Het feit dat sociale media blijven groeien, niet alleen in gebruikers maar ook in verscheidenheid, biedt zulke merken ook meer en meer mogelijkheden om dat te realiseren. Op grote sociale media zoals Facebook en Twitter, schreeuwen merken namelijk om aandacht. Lynx ging die concurrentie uit de weg door Snapchat te gebruiken en bereikte daarmee een duidelijk geïnteresseerde groep.
Superdry
Superdry bewijst dat bedrijven nier per definitie naar een alternatief op zoek hoeven voor grote sociale media platforms. Met een effectieve Facebook-campagne konden fans van het kledingmerk een jaarvoorraad aan Superdry-producten winnen. Om zichzelf te nomineren moesten deelnemers 2 vrienden taggen in een applicatie op het sociale netwerk. Wat de campagne zo effectief maakt is het feit dat Superdry niet alleen iets verwacht van haar publiek, maar ook iets van waarde aan biedt. Daarbij heeft het merk slim ingespeeld op het concept van ‘viraliteit’. Doordat deelnemers hun vrienden moesten taggen om kans te maken, werden die vrienden – consumenten die anders wellicht niet bereikt werden – betrokken bij de campagne. Hiermee spreidde de actie als een olievlek. Verder is het belangrijk om te realiseren dat de tags werken als een aanbeveling. Onderzoek wijst uit dat zulke peer-to-peer aanbevelingen een krachtig goed zijn. Ze worden vaak beschouwd als betrouwbaarder als welke vorm van marketing of reclame dan ook.
Heineken’s Twelftal
Misschien herinnert u ze nog. De razend populaire bewerkte voetbalfoto’s tijdens het WK van 2014. Ze werden in grote aantallen gedeeld op nagenoeg alle sociale media. Het was lang onduidelijk waar de plaatjes vandaan kamen, en niemand scheen zich dat ook af te vragen. Totdat Heineken uit de doeken deed dat zei een elftal bloggers en twitteraars hadden samengesteld om tijdens de wedstrijd foto’s vlug te bewerken en verspreiden. Wanneer er op de sociale media gezocht werd naar de term Twelftal – waarmee de plaatjes gesigneerd waren – stuitte men ook op Heineken. Heineken wist op een unieke manier door te dringen tot een evenement dat inherent verbonden is aan bier, en was daarmee op het juiste moment in de gedachten van de consument. Daarbij bleken het humoristische en actuele karakter van de foto’s genoeg om de plaatjes relatief gemakkelijk viraal te laten gaan. Hoewel Heineken haar pijlen vooral op Twitter had gericht, gingen de plaatjes ook ruimschoots de rondte op Instagram, Facebook en Whatsapp.
Uniek
Wat deze campagnes met elkaar gemeen hebben is dat ze niet alleen iets van consumenten verwachten, maar juist iets aan bieden. Lynx biedt exclusief beeldmateriaal, Superdry een weggeef actie, en Heineken vermaak. Dit blijkt cruciaal voor succesvolle social media strategieën, omdat het een stimulans is om deel te nemen in de campagnes.
Daarnaast zijn al deze merken uniek. Het zijn natuurlijk allemaal grote bedrijven met eveneens grote budgetten. Maar toch hebben ze iets gemeen dat niet komt door het budget dat ze tegen hun social media campagnes aan gooien. Namelijk de creativiteit. Hoewel de campagnes allemaal erg verschillen op strategie en het gekozen netwerk, ze doen het allemaal op een creatieve manier. En dat valt op.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Snapchat
Social Media04.04.2024
Snapchat wil je tijd besparen bij video’s maken
Gadgets02.02.2024
Snap roept alle drones die het ooit maakte terug
Gevaarlijke drones…Social Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media12.01.2024
Snapchat gaat een beetje anti-AI: ditmaal voor veiligheid
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Social Media09.11.2023
Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers
Entertainment08.11.2023
Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat
Mobile19.10.2023
Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre
dankzij augmented realityVerder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024