Fondsenwerven: van voordeur tot Facebook

Vorig artikel Volgend artikel
Fondsenwerven: van voordeur tot Facebook

[Freek Janssen] Stel dat we fondsenwerving helemaal opnieuw zouden uitvinden. Niemand had nog ooit gehoord van collectebussen, kinderpostzegels of sponsorlopen. Hoe zou dat er uitzien?

De kans is groot dat social media dan een veel grotere rol zouden spelen. Nu geldt dat voor wel meer dingen uit het dagelijks leven (zouden er kranten zijn als we opnieuw nieuws zouden moeten uitvinden?). Het aardige aan fondsenwerven via social media is dat het voor iedereen gemakkelijker én leuker wordt. Voor het goede doel, de fondsenwerver én de donateur.

Laten we uitgaan van een middelbare school die een sponsorloop houdt voor Doe Een Wens. Iedereen met een voordeur (of een neefje of buurmeisje) kent de klappen van de zweep: leerlingen vragen bij buren en familie om een sponsorbedrag per kilometer. De jongens en meisjes lopen vervolgens de longen uit hun lijf, om daarna de bonus te incasseren langs de voordeur of tijdens het familiefeest.

Geef toe: dat kan slimmer. Als al je tantes een Hyves-account hebben en ook de buurvrouw beschikt over een internetverbinding, dan gaat dat online allemaal net iets makkelijker. Er zijn ook oplossingen op de markt die het hele proces geautomatiseerd hebben: van het aanmaken van een eigen fondsenwervingspagina, tot het inschakelen van familie en vrienden en zelfs het overmaken van een donatie.

Een evenement dat zelfs volledig om zo’n platform heen is gebouwd, is de Helden Race die op 10 juli voor het eerst wordt gelopen in het Amsterdamse Bos. Het idee is simpel: iedereen mag meelopen voor een goed doel naar keuze, op voorwaarde dat er minstens 300 euro wordt opgehaald. Elke deelnemer heeft zijn eigen fondsenwervingspagina, waarop donateurs kunnen zien welk doel er wordt gesteund, hoeveel er al is opgehaald en – niet onbelangrijk – waarop de goede gevers direct geld kunnen overmaken. Met een koppeling naar Facebook, Gmail en Myspace. Het idee is al uitgevoerd in Parijs, met indrukwekkende cijfers: 600 ‘helden’ haalden er 300.000 euro op voor 45 goede doelen. Dat is met gemiddeld 500 euro per loper best aardig.

Toegegeven: je zult als scholier of andere sponsorloper misschien online niet iedere buurvrouw of tante bereiken. Maar het bereik van een online-platform is al snel groter dan dat van de fysieke collectebus of Kinderpostzegel-actie. Voor goede doelen is het bereiken van donateurs via deze actieve fondsenwervers van groot belang: de conversie van een verzoek van een vriend of familielid om een donatie is al gauw 15 tot 20 procent, terwijl bijvoorbeeld emailnieuwsbrieven meestal blijven steken bij 1 of 2 procent.

Social media helpen dus goede doelen via een klik met de muis hun achterban van goede gevers stukje bij beetje uitbouwen. En dat is een goed doel op zich.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies