Is de tijd van Full RSS feeds voorbij?

Vorig artikel Volgend artikel
Is de tijd van Full RSS feeds voorbij?

Ik kwam de vraag over RSS deze week tegen in Informationweek. Allen Stern schrijft “Als Social Media uitgroeit naar de belangrijkste traffic-driver voor blogs en websites, zal 2010 dan het einde zijn van de Full-RSS-feed?".

Sites als Informationweek zelf maar ook bijv. de New York Times bieden zeker geen Full RSS. Lezers moeten het doen met headlines en openingsteksten dit in tegenstelling van heel wat Blogs welke nog wel Full RSS aanbieden. Hier bij DutchCowboys geldt hetzelfde, wel de openingstekst en deze al of niet aangevuld met een foto of video.

Sinds de komst van Social Media maken de meeste websites die met nieuwsvoorziening bezig zijn graag gebruik van de mogelijkheid om hun headlines over meerdere Social Media sites heen te publiceren. En dit is in vrijwel alle gevallen letterlijk alleen de headline mede aangevuld met een short–url (o.a. Bit.ly/TinyUrl).

Wie meent dat dit niet genoeg is en dat je net als bij Full RSS alle data moet meeplaatsen komt bedrogen uit. Gebruikers en bezoekers van Social Media sites als Twitter, Friendfeed en Facebook accepteren zonder morren de kopregels en klikken volop door. Daarmee neemt ook de populariteit van RSS lezers af en is de stelling dat je voor loyalty wel degelijk Full RSS moet bieden niet langer waar. Ook zien wij zelf ook een enorme groei in mobiel gebruik, een plek waar je wel je content volledig toont maar welke wordt beperkt in doorlinken omdat veel websites nog niet voor mobile geoptimaliseerd zijn.

Uitgevers zullen met deze teksten opgelucht adem halen omdat het fenomeen Full RSS altijd een doorn in hun oog is geweest. De auteur stelt aan het eind nog wel de mogelijkheid voor om de feed alleen tegen betaling (1 euro) beschikbaar te stellen maar dat nu een goed idee, I don't think so.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies