Media10.03.2014

Nederlander minste vertrouwen in sociale media


Uit het wereldwijd onderzoek naar vertrouwen van Edelman blijkt dat van alle wereldburgers, Nederlanders het minst vertrouwen hebben in sociale media. De resultaten werden eind januari bekendgemaakt en afgelopen donderdag toegelicht. 

Dat wantrouwen is op zijn minst opvallend voor een volk dat in alle top-3 noteringen van social media penetratie staat. Niet minder opmerkelijk laat de jaarlijkse Trust Barometer van Edelman Public Relations zien dat we niet alleen het minste vertrouwen hebben in sociale media, maar dat we ook het meeste vertrouwen ter wereld hebben in traditionele media. 

nederlander-minste-vertrouwen-in-sociale.jpg
nederlander-minste-vertrouwen-in-sociale.jpg

Vertrouwen in de media

Edelman gebruikt al jaren de mediacloverleaf om de verschillende onderdelen van wat we media noemen in beeld te brengen. Niet verwonderlijk dus ook dat het wereldwijde vertrouwen in de verschillende onderdelen van de cloverleaf zijn onderzocht: Traditional, Hybrid, Social en Owned. 

 Screen Shot 2014-03-10 at 10.51.49 AM

Opvallend is dat Nederlanders in vergelijking tot andere landen bijzonder weinig geloof hebben in sociale media en een bovengemiddeld geloof hebben in de traditionele hoek van het cloverleaf. Hebben wij dan een beter journaille dan de rest van de wereld? Of lokt onze hoge social media penetratie juist meer dan gemiddeld onzin en dus wantrouwen uit? Everyone is a publisher en als er meer zijn, zijn er ook meer slechte. Tegelijkertijd als je naar de cloverleaf kijkt zie je grote overlap tussen de verschillende elementen, waardoor het me moeilijk afzonderlijk te meten lijkt.

We willen experts

CEO’s worden minder vertrouwd dan ooit. Van hen weten we waarom ze zeggen wat ze zeggen, het eigen belang is te evident en het vertrouwen is natuurlijk behoorlijk beschadigd in de afgelopen jaren. Experts scoren dit jaar hun all-times high. Ook ‘mensen zoals jezelf’ en ‘gewone medewerkers’ doen het veel beter in vertrouwen dan de hierachische top. Bedrijven moeten nog erg wennen aan deze democratisering van woordvoerderschap. Controle is niet langer het sleutelwoord. 

De door jaren heen is het vertrouwen in experts bijzonder hoog. Niet zo gek. In een wereld waarin iedereen en elke organisatie (online) zijn zegje doet, voegen vooral mensen met onderbouwd kennis van zaken echt iets toe. De uitkomsten hierboven wat betreft onze traditionele media in combinatie met deze over ‘wie we vertrouwen’ kunnen ook betekenen dat wij een groter dan gemiddelde expertrol toedichten aan journalisten. 

Screen Shot 2014-03-10 at 10.44.55 AM

The medium is not the message

Als je het hebt over vertrouwen kun je volgens mij het medium en de afzender niet los van elkaar zien. Het medium is geen merk, maar de weg via welke we iets horen of lezen. Mensen die we kennen, zijn wel merken of dat nou bekenden of experts zijn.

Dus we zouden een matrix moeten maken van de mediagrafiek en de woordvoerdersgrafiek. Ik denk dat experts op sociale media uitstekend vertrouwd worden namelijk, ook al geeft het medium sec de lezer niet de zekerheid van kwaliteit. Dat kwaliteitsstempel hebben lezers wel op de site van een gewaardeerde krant (sterk merk). Wat mij betreft een pleidooi voor duidelijke profilering van mensen – personal expert brands – binnen organisaties.

Als organisaties sterke merken van experts aan zich kunnen binden en interne experts aanmoedigen en faciliteren naar buiten te treden – dan versterkt dat het vertrouwen in organisaties. De verhouding tussen wat het merk van de organisatie toevoegt aan dat van de mensen en andersom is aan het omkeren. De opkomst van de persoonlijke merken past helemaal in de trend dat macht tussen bedrijven en de wereld om hen heen aan het omkeren is 

 Edelmans artlab maakte een artistieke interpretatie van de resultaten

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Onderzoek

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Mensen geven dieren meer virussen dan andersom. Ze zeggen vaak dat je niet met je kat of hond in bed moet slapen, omdat het ziekteverwekkers zouden zijn. De darmbacteriën van je dier komen zo veel te dichtbij en je kunt...

Nieuws26.03.2024

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Er is tennis, er is squash en er is padel. Steeds vaker zien we in Nederland padelbanen verschijnen en dat is niet vreemd: het is een enorm goede sport. Nu blijkt volgens een onderzoek van Holidu dat er bepaalde steden i...

Lifestyle20.03.2024

​Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers

Verder lezen over PR 2.0

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Startupscène zweert bij growth hacking

Growth hacking, simpel gezegd een strategisch plannetje om aan groei te werken, is het nieuwe buzzwoord in online startupland. Tegelijkertijd rollen de nieuwe growth hackershelden over elkaar heen om te verkondigen dat h...

Startups08.02.2013

Startupscène zweert bij growth hacking

Facebook PR op voet van oorlog met media

De relatie tussen PR en journalistiek en bloggers kent altijd al een zeker spanningsveld. Voor beiden partijen geldt, ook al willen ze je soms anders doen geloven: "Can't live with them, can't live without them". In Nede...

Media19.06.2011

Facebook PR op voet van oorlog met media

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

We hebben er weer eentje. Een 'customer service fuck-up, turning into reputation nightmare'. Misschien herinner je je nog het debacle van United Airlines? United Airlines ruïneerde tijdens het vervoer de gitaar van e...

Media08.06.2011

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

“Social Media” dekt lading niet meer.

David Meerman Scott was in Amsterdam. Bij Social Media Club Amsterdam stond hij voor een bomvolle zaal, met tachtig deelnemers. En op de wachtlijst stonden er nog eens 50. Toen Meerman Scott - de tweede naam 'Meerman'...

Social Media19.05.2011

“Social Media” dekt lading niet meer.

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google

Afgelopen week werd bekend dat Facebook controversiele tactieken heeft gebruikt om het onderwerp privacy bij zichzelf weg te halen en Google ermee te associeren. Facebook huurde PR-bureau Burson-Marsteller in om verhalen...

Social Media15.05.2011

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google