Online30.01.2014

Firestarters the series: Interactive Storytelling


De vierde aflevering in de reeks ‘firestarters the series’ is nu beschikbaar. Deze documentaire laat zien hoe binnen de filmindustrie steeds meer technische tools worden benut om interactie met het publiek mogelijk te maken.

De vierde korte documentaire van firestarters en Discovery Channel belicht de veranderende rol waarin we interacteren met films. De afgelopen twee decennia veroorzaakte de digitalisering een explosieve groei van innovaties, die ook nog eens direct beschikbaar waren. In de explosie van technische mogelijkheden en beeldenrijkdom vereisen verhalen een actieve bijdrage van de kijker. Ook zijn er steeds meer technologische tools voorhanden en als gevolg daarvan oneindig veel uitingsvormen. Experimentele filmmakers maken vandaag de dag al gebruik maken van irisscans, Google Streetview-gegevens, apps en andere technieken om interactie uit te lokken. Wat betekent dit voor de toekomst van film en documentaire?

firestarters-the-series-interactive-stor.jpg
firestarters-the-series-interactive-stor.jpg

Interactive Storytelling speelt zich af tegen de achtergrond van IDFA Doclab, waar ’s werelds meest innovatieve verhalenvertellers elkaar jaar na jaar vinden. Zo ook filmmaker Brent Hoff & robot artist Alexander Reben, die het publiek tijdens een interactief DocLab Live-event uitnodigden om samen een verhaal te smeden aan de hand van leugendetectors en andere futuristische apparaten. Naast dit duo volgen we DocLab-curator Caspar Sonnen, Bruno Felix van de veelbekroonde studio Submarine (Ouwe hoeren, Collapsus), Alexandre Brachet (Prison Valley) en acteur en theatermaker Bert Hana (Straatfantast, Suiker).

De eerdere afleveringen in firestarter the series:

– 1: Editing the World
– 2: DJ van de toekomst
– 3: Het museum van de toekomst

Verder lezen over Firestarters

Firestarters the series: Health in Your Hands

Nu de samenleving steeds meer gewend raakt aan nieuwe technologieën, zien vernieuwers in de zorg en de creatieve industrie een uitdaging in het ontsluiten van technologie voor een bepaalde groep mensen.In deze nieuwe en...

Online31.03.2014

Firestarters the series: Health in Your Hands

Firestarters workshop ‘films maken met je iPhone’

Op volgende week donderdag, 27 maart van 18.30 tot 21.00 uur, organiseert firestarters de workshop 'films maken met je iPhone.'De workshop wordt gegeven door filmmaker Johan Dijkstra, wiens iPhone-film ‘A Little More...

Mobile17.03.2014

Firestarters workshop ‘films maken met je iPhone’

Firestarters the series: Wearable Technology

Wearable Technology is het onderwerp van de vijfde korte documentaire van firestarters en Discovery Channel. Deze aflevering zoomt in op de integratie van technologie in de mode-industrie en de vernieuwing van het vakman...

Technology28.02.2014

Firestarters the series: Wearable Technology

firestarters the series: Het museum van de toekomst

Firestarters en Discovery Channel presenteren de derde docu van firestarters the series: The museum of the future. Deze gaat over de betekenis van ‘nieuwe media’ ontwikkelingen en technologische innovaties voor musea...

Online05.01.2014

firestarters the series: Het museum van de toekomst

Firestarters the series: DJ van de toekomst

Firestarters en Discovery Channel presenteren firestarters the series: #02 Future Mix. In deze documentaire wordt de relatie verkend tussen mobiele technologie en creativiteit bij het mixen van muziek.Future Mix maakt d...

Online04.12.2013

Firestarters the series: DJ van de toekomst

Firestarters presents: Inventing the Future at Singularity University

Voor de vierde firestarter files reisde de firestarters crew af naar de Singularity University in San Francisco. Deze prestigieuze universiteit werd in 2009 opgericht in Sillicon Valley en heeft als partners onder meer...

Online10.10.2013

Firestarters presents: Inventing the Future at Singularity University

Firestarters organiseert masterclass voor Startups

In het Forum, wat zich op de zesde verdieping in het hoofdkantoor van Vodafone bevindt, zal Firestarters weer een nieuwe serie masterclasses en workshops organiseren met deze keer Startup Stories. Gasten zijn Luca Bottic...

Startups13.05.2013

Firestarters organiseert masterclass voor Startups

Ken Segall: “There will never be another Steve Jobs”

Tijdens Marketing Pioneers 2013 ontving Firestarters Ken Segall, de bedenker van de 'i' in 'iMac' en alle daarop volgende Pods, Pads en Phones. Klaas Weima, oprichter van Energize en Nalden, voormalig blogger en...

Events05.02.2013

Ken Segall: “There will never be another Steve Jobs”

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive