​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling

Vorig artikel Volgend artikel

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen door een breed team van professionals uit de film en entertainment industrie.

Nieuwe belevenis

Met een productie die niet zou misstaan op menig Hollywood filmset, leidt Operation Pandora de weg van traditionele escaperoom naar een volledig nieuwe belevenis. Door gebruik te maken van state-of-the-art technologieën, aangevuld met de kennis en ervaring van professionals uit de filmindustrie, weet Operation Pandora een grensverleggende ervaring te creëren.

Het is qua spektakel vergelijkbaar met de beleving van een moderne high-end attractie in een pretpark, maar dan vertaald naar een persoonlijk en meeslepend verhaal binnen een zéér realistische science-fiction wereld. Er wordt géén gebruikgemaakt van virtual reality. Alles wat je ziet en meemaakt is 100% echt. Operation Pandora test jouw survival skills, jij en vijf van je vrienden moeten zich staande houden in een bloedstollend en levensecht verhaal. Je hoeft geen code te kraken of puzzel op te lossen.Het is geen spel, het is een film — met jou in de hoofdrol! Dat maakt Operation Pandora tot een hele bijzondere en grensverleggende ervaring.

Het is moeilijk om uit te leggen hoe innovatief het concept is. Ik zie het als de iPhone van de experience industrie. Vóór de legendarische presentatie van Steve jobs was het lastig uitleggen wat er nou zo bijzonder aan die telefoon was, je moest hem zien om het écht te snappen en te geloven. En dat geldt ook voor Operation Pandora. Qua technologie en ‘immersiveness’ gaan we verder dan de grote spelers zoals Disney en Universal in hun ervaringen. Dat heeft vooral ook veel met een ander verdienmodel te maken, de grote pretparken hebben een footfall van honderden mensen per uur en geven korte intense 5 minuten ervaringen zonder noemenswaardige interactie met de omgeving. Wij creëren een veel persoonlijkere, diepere en rijkere ervaring van meer dan anderhalf uur. Het is fastfood versus een Michelin star restaurant.
- Initiatiefnemer en bedenker Joeri Holsheimer
Impressie Operation Pandora 3
Impressie Operation Pandora

Sciencefiction film

Voor meer dan anderhalf uur stap je in een wereld zoals je die alleen uit Hollywood sciencefiction films kent. Het verhaal speelt zich af in een gigantische research facility, meer dan 2.000 meter onder de grond. Daar wordt allerlei topgeheim onderzoek gedaan maar de afgelopen 36 uur is het contact met de research facility verloren. Jij en je team zijn de ‘civilian intel unit’, onderdeel van een militaire missie met de codenaam Pandora, die gaat kijken wat er aan de hand is.

Crowdfunding

De plannen zijn inmiddels tot in detail uitgewerkt en het team hoeft eigenlijk alleen nog de financiering rond te krijgen om te kunnen beginnen. Maar aan een ambitieus plan hangt natuurlijk een stevig prijskaartje. In totaal is er 2,8 miljoen euro nodig om Operation Pandora te realiseren. Het meeste daarvan wordt door private investeerders ingelegd, maar een gedeelte van de financiering zal worden opgehaald door middel van crowdfunding via het platform Crowd About Now.

Investeren kan al vanaf € 100,- in de vorm van een lening met een rente van 6% op jaarbasis. Het totaalrendement bedraagt daarmee 24 procent. Afhankelijk van je inleg zijn er diverse beloningen, zoals gratis tickets om Operation Pandora als een van de eerste te kunnen ervaren! Als alles volgens plan gaat zal Operation Pandora begin 2022 haar deuren openen!

Het team achter Operation Pandora

Het is een team van zeven professionals uit de film en entertainment industrie. Het begon allemaal met een idee van Joeri Holsheimer, filmregisseur met ruim 17 jaar ervaring. Hij wordt bijgestaan door Lex Szanto (executive filmproducer met jaren ervaring als managing partner bij diverse internationale filmproductie bedrijven), Nick Moran (voormalig creatief directeur van prijswinnende Engelse escaperoom ‘Time Run’), Diederik Veelo (founding partner van Ambassadors Labs, een creatieve technologie studio), Justus Verbrugge (projectmanager Kloosterboer Decor), Erik Lely (roboteer) en Erik Hillenbrink (special effects en animatronics). Met dit team van creatieve, technische en commerciële talenten maken ze van een zeer ambitieuze droom een haalbaar en realistisch plan.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Begonnen als content creator, en inmiddels verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies