De klant eist zakelijke innovatie

Vorig artikel Volgend artikel
De klant eist zakelijke innovatie

Nieuwe technologie is de standaard en de evolutie hiervan kenmerkt zich vandaag de dag door een ongeëvenaard tempo. Bedrijven moeten deze ontwikkelingen wel volgen willen zij hun marktpositie behouden. De moderne klant, ongeacht of dit een bedrijf of consument is, verwacht en eist in sommige gevallen zelfs innovatieve oplossingen. 

Neem bijvoorbeeld de banken. Begin jaren ’80 was de klant van de bank nog genoodzaakt om zijn saldo te checken op een papieren afschrift. Een paar jaar later kon er gebeld worden om het saldo op te vragen. Niet lang daarna kwamen de pinautomaten op in het straatbeeld. Tegenwoordig kunnen we deze informatie via internet en zelfs via onze mobiele telefoon raadplegen. Het bovenstaande is een mooi voorbeeld van bedrijven die in navolging van de concurrent wel mee moeten in de slipstroom van innovatieve ontwikkelingen.

Een ander goed voorbeeld is de 3D-trend voor televisies. Deze volgde maar wat snel nadat de connected televisies in de etalage stonden. Hotelketens zien zich genoodzaakt om kamers, die nog maar net zijn voorzien van een nieuwe televisie, alweer te vervangen voor modellen met een 3D-optie. En een minibar, dat is inmiddels meer dan een kleine koelkast om drank en snacks koud te houden. Vaak zijn er  ‘slimmere’ versies beschikbaar die data over gebruik direct doorgeven aan de receptie, waardoor zij weten of er iets moet worden bijgevuld. De oude modellen moeten om efficiënt te blijven, wel worden vervangen.

Bovenstaande voorbeelden illustreren hoe het met in de dienstverlening steeds vaker rondom technische ontwikkeling van een apparaat draait.

Prijskaartje
Bedrijven zijn dus genoodzaakt te investeren in 'smart devices'. Niet alleen om de interne organisatie naar een hoger plan te trekken, maar juist de core business. Deze apparaten, waar doorgaans een flink prijskaartje aan hangt en die meestal snel verouderen, zijn ook nog eens niet op stel en sprong terugverdiend. Toch moet er, om mee te gaan met de technologische ontwikkelingen, telkens een nieuwe investering gedaan worden.

Er dient eerst relatief veel geld te worden uitgegeven, om pas later te kunnen terugverdienen. Dat levert een scheve verhouding op tussen inkomsten en uitgaven. Het leasen van dit soort apparaten brengt deze verhoudingen weer in balans. De uitgaven worden immers beperkt als er maandelijks een bedrag wordt betaald. Het gevaar van verouderde technologie wordt afgewend, omdat het apparaat niet voor de volledige levenscyclus geleased hoeft te worden.

Bedrijven zijn al jaren gewend aan het leasen van een auto. Het wordt nu hoog tijd dat bedrijven van de gedachten afstappen dat ze alle 'smart devices' in eigen beheer moeten hebben..

Deze blogpost is geschreven door Yann Toutant, General Manager bij Econocom Nederland.

DC Redactie

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl