Vergelijkingssites verslaan Google Shopping op alle fronten

Vorig artikel Volgend artikel
Vergelijkingssites verslaan Google Shopping op alle fronten

Traditionele vergelijkingssites, zoals Kieskeurig en Vergelijk.nl, verslaan de nieuwe concurrent Google Shopping nog op alle fronten. Uit een onderzoek naar ruim 1.200 online aanbiedingen, uitgevoerd door  BesteProduct.nl blijkt dat de informatie op vergelijkingssites betrouwbaarder is en ze lagere prijzen hebben. Kieskeurig en Tweakers komen als winnaars uit het onderzoek. Ze scoren het hoogste percentage bij de goedkoopste aanbiedingen en hebben de meeste prijzen bij een product.

Marktleider Kieskeurig heeft echter een grotere dekking en werkt het meest nauwkeurig. De prijsweergave op Kieskeurig is in 87% van de gevallen correct. "Kieskeurig is niet voor niets de grootste vergelijkingssite van Nederland", zegt directeur Niels Willems van BesteProduct. "Ze hebben hun zaakjes duidelijk goed voor elkaar." Dat kan niet gezegd worden van Google Shopping, dat op alle onderdelen als laatste uit de bus komt. "Google is natuurlijk groot en heeft veel power, maar dat neemt niet weg dat de traditionele vergelijkingssites qua ervaring jaren voorsprong hebben. Dat zie je terug in de resultaten."

Voor het onderzoek zijn Kieskeurig, Tweakers, Google Shopping, Vergelijk.nl en Beslist.nl onder de loupe genomen. De consumentenwebsite checkte ruim 1.200 aanbiedingen bij 105 producten afkomstig uit 15 productgroepen. Gecontroleerd is op verkeerde prijsvermelding, laagste prijs en aantal aanbiedingen bij een product. Bij de producten is de prijs (inclusief verzendkosten) op de vergelijkingssite vergeleken met de prijs die de consument uiteindelijk bij de webwinkel moet afrekenen. Bij Kieskeurig klopt dit in 87% van de gevallen. Bij Google Shopping bij 70% van de aanbiedingen. Vergelijk.nl zit op 72%, Tweakers en Beslist.nl op 77%.

Uit de analyse van de fouten blijkt dat de oorzaken van de prijsverschillen lang niet altijd (alleen) bij de vergelijkingssites liggen. De prijsafwijkingen komen bijvoorbeeld doordat webwinkels wel extra kosten berekenen, maar die niet doorgeven aan de vergelijkers. Zo zijn er webwinkels die inpakkosten rekenen, geld vragen voor het gebruik van iDeal of de verwijderingsbijdrage niet weergeven in hun prijs. Er zijn zelfs retailers die nog een verwijderingsbijdrage rekenen voor kleine elektrische apparaten, zoals tv’s en friteuses, terwijl deze begin dit jaar is afgeschaft voor deze producten. De prijsafwijkingen kunnen hierdoor per product oplopen van een euro tot tientallen euro’s.

Van de belangrijkste gegevens uit het onderzoek is onderstaande infographic gemaakt.

[Groot formaat]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies