Europese regelgeving rondom cookies gaat veranderen

Vorig artikel Volgend artikel
Europese regelgeving rondom cookies gaat veranderen

De manier waarop websites bezoekers volgen en zo 'op maat gemaakte' advertenties kunnen weergeven gaat veranderen.

Vanaf 25 mei zal de Europese wetgeving voorschrijven dat er 'uitdrukkelijk om toestemming' gevraagd dient te worden aan webgebruikers die worden gevolgd door middel van de kleine tekstbestanden, genaamd cookies.

Bedrijven worden aangespoord uit te gaan zoeken hoe ze toestemming kunnen krijgen om gebruik te blijven maken van cookies. Aldus BBC News. Deze wijzigingen worden geëist door nieuwe Europese e-Privacy richtlijnen die in mei van dit jaar in werking zullen treden.

Het deel van die richtlijnen dat te maken heeft met cookies, is opgesteld om de privacy beter te beschermen en behavioural advertising een beetje binnen de perken te houden. Deze marketingvorm volgt het surfgedrag van gebruikers online, maakt een profiel op en aan de hand daarvan worden er gerichter advertenties weergegeven. De IAB (niet te verwarren met het Interactive Advertising Bureau) heeft inmiddels een site gelanceerd waar uitgelegd wordt hoe behavioural advertising werkt en het biedt mensen ook de kans zich daarvoor uit te schrijven. Al zie ik daar nog geen Nederland tussen staan.

De nieuwe richtlijnen eisen simpelweg dat gebruikers volledig op de hoogte zijn van het soort informatie dat in cookies wordt opgeslagen en waarom ze bepaalde advertenties te zien krijgen.

Ook via Techcrunch is al te lezen dat websites uit de VS hier geen last van zullen ondervinden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies