Nieuws01.12.2019

Artwork Eurovisie Songfestival gebaseerd op Dutch Design en data


De voorbereidingen voor het Eurovisie Songfestival 2020 zijn in volle gang. In Rotterdam is inmiddels geen hotelkamer meer te krijgen en de organisatie is hard bezig personeel en vrijwilligers te werven. Ondertussen werd vorige maand het thema ‘Open Up’ onthuld en nu ook het artwork. Het design staat symbool voor de viering van 65 jaar Eurovisie Songfestival en alle 41 landen die bij elkaar komen.

Datagedreven vignet

Het artwork is volgens de organisatie een datagedreven vignet dat de geschiedenis van het songfestival op een eigentijdse manier viert. 10 jaar na de Tweede Wereldoorlog werd het Eurovisie Songfestival voor het eerst georganiseerd om Europa dichter bij elkaar te brengen met muziek. In de afgelopen 65 jaar heeft het evenement zich altijd opengesteld voor nieuwe landen, talent en technologie.

Het beeldmerk stelt de kleuren uit de vlaggen van de 41 deelnemende landen voor, in volgorde van hun eerste deelname aan het songfestival.

<em>Alle logo`s van de in Nederland georganiseerde edities van het Eurovisie Songfestival <\/em>
Alle logo`s van de in Nederland georganiseerde edities van het Eurovisie Songfestival

Gewonnen pitch

11 Nederlandse bureaus deden mee in een pitch voor het artwork. Het werd uiteindelijk gewonnen en ontworpen door bureau CLEVER°FRANKE. Zij ontwierpen het beeldmerk onder andere met hun eigen software. Door de vlaggen van alle landen in chronologische volgorde aan het vignet toe te voegen is een abstract en kleurrijk symbool ontstaan. Het beeldmerk borduurt voort op de vormgeving van de 3 eerdere edities die in ons land plaats hebben gevonden.

Kaartverkoop Eurovisie Songfestival

Wil je erbij zijn op 12, 14 of 16 mei? Dan moet je waarschijnlijk diep in de buidel tasten. Hoewel de kaartverkoop nog niet is begonnen, werden op internet eerder deze maand al kaartjes via een Franse website aangeboden. Een ticket voor de finale was te koop voor € 799. De organisatie raadt iedereen af om kaartjes via deze niet-officiële kanalen te kopen.

De officiële kaartverkoop voor het Eurovisie Songfestival start naar verwachting nog voor de feestdagen. Voor hoeveel geld we dan een geldig kaartje kunnen kopen, is nog niet bekend. Overigens was de editie van dit jaar in Tel Aviv niet uitverkocht vanwege de hoge ticketprijzen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Design

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

Motorola kondigde vandaag 3 nieuwe toestellen aan uit het premium assortiment: de motorola edge 50 ultra, motorola edge 50 pro en motorola edge 50 fusion.

Mobile16.04.2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

aangedreven door moto AI
3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

Het kiezen van een nieuwe vloer voor je huis kan een spannende maar ook uitdagende taak zijn. Met zoveel verschillende opties beschikbaar, kan het moeilijk zijn om te weten waar te beginnen. Hier zijn drie handige tips o...

Lifestyle09.04.2024

3 tips als je een nieuwe vloer gaat uitzoeken

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Dat Dacia lekker bezig is, dat weten we nu al een tijdje. En nu is daar dan ook de langverwachte lancering van de vernieuwde Dacia Spring. De eerste volledig elektrische auto van het merk. Vorige week mochten we in Parij...

Automotive23.02.2024

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Zeg je Italië, design en automotive, dan kom je al snel uit bij een Italiaans automerk zoals Alfa Romeo. En dat merk begint het jaar allesbehalve slecht. Ze openen 2024 namelijk met een speciale serie die wereldwijd wor...

Automotive13.02.2024

Tributo Italiano; een eerbetoon met een hoofdrol voor de Alfa Romeo Giulia, Stelvio en Tonale PHEV

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Lucid is van plan om nieuwe standaarden te zetten voor luxe elektrische voertuigen. Tijdens de Geneva International Motor Show in Zwitserland toont de fabrikant drie voor Europa nieuwe elektrische voertuigen. Het in Cali...

Automotive05.02.2024

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten