Marketing03.04.2008

EMI Googelt nieuwe Digitale Verlosser.


emi-googelt-nieuwe-digitale-verlosser.jpg
emi-googelt-nieuwe-digitale-verlosser.jpg

EMI Music huurt Google Chief Information Officer Douglas Merrill in om het kapseizende muziekschip te redden. Merrill start eind deze maand in EMI’s kantoor in Los Angeles en gaat richting geven aan de wereldwijde digitale (innovatie) strategie van de Engelse muziekgigant. De stap van Google, een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld, naar EMI is een opmerkelijke. De muziekbedrijven liggen al enige tijd onder vuur vanwege hun zwalkende en behoudende beleid richting digitale consumptie. De komst van deze Sillicon Valley zwaargewicht kan voor de muziek gigant EMI een belangrijke beweging zijn naar denkbaar herstel. Merrill legt in Google bewoordingen zijn overstap uit: “lk heb twee passies; een is consumenten helpen toegang te krijgen tot muziek en de ander is muziek zelf. In deze nieuwe rol heb de ik de mogelijkheid deze twee passies te combineren” (volgnes zijn blog is hij Sex Pistols, Nine Inch Nails en Mary-Chaplin Carpenter fan).

De grote platenmaatschappijen hebben ieder hun eigen aanpak voor de omzet problemen:

Warner Music CEO Edgar Bronfman huurde afgelopen maand veteraan (oud Geffen digital director) Jim Griffin in om de wereld te vertellen dat een “download heffing” het antwoord is op alle problemen. Consumenten moeten via hun internet provider (ISP) maandelijks luistergeld betalen als tegemoetkoming voor ongelimiteerde muziekconsumptie. Jim Griffin licht toe: “We zien muziek als een service en niet zo zeer als een product. Het is een creatieve bron waar we allemaal van kunnen genieten en waar we als tegenprestatie maandelijks een kleine bijdrage voor betalen.” Hij is zorgvuldig in het omzeilen van het woord “belasting”, maar criticasters zien dat anders: “Het is een staatsbelasting zegt David Barrett van de P2P netwerken van Akamai, “een belasting voor producten die mensen gewend zijn gratis te krijgen. Zelfs personen die niets van de muziek consumeren, moet er voor gaan betalen”.  Naar schatting levert de door Warner voorgestelde heffing jaarlijks een bedrag van 20 miljard dollar op.

Lees hier een interview met Billboard over zijn benoeming.

Verder lezen over Google

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)