EMI Googelt nieuwe Digitale Verlosser.

Vorig artikel Volgend artikel
EMI Googelt nieuwe Digitale Verlosser.

EMI Music huurt Google Chief Information Officer Douglas Merrill in om het kapseizende muziekschip te redden. Merrill start eind deze maand in EMI’s kantoor in Los Angeles en gaat richting geven aan de wereldwijde digitale (innovatie) strategie van de Engelse muziekgigant. De stap van Google, een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld, naar EMI is een opmerkelijke. De muziekbedrijven liggen al enige tijd onder vuur vanwege hun zwalkende en behoudende beleid richting digitale consumptie. De komst van deze Sillicon Valley zwaargewicht kan voor de muziek gigant EMI een belangrijke beweging zijn naar denkbaar herstel. Merrill legt in Google bewoordingen zijn overstap uit: “lk heb twee passies; een is consumenten helpen toegang te krijgen tot muziek en de ander is muziek zelf. In deze nieuwe rol heb de ik de mogelijkheid deze twee passies te combineren” (volgnes zijn blog is hij Sex Pistols, Nine Inch Nails en Mary-Chaplin Carpenter fan).

De grote platenmaatschappijen hebben ieder hun eigen aanpak voor de omzet problemen:

Warner Music CEO Edgar Bronfman huurde afgelopen maand veteraan (oud Geffen digital director) Jim Griffin in om de wereld te vertellen dat een “download heffing” het antwoord is op alle problemen. Consumenten moeten via hun internet provider (ISP) maandelijks luistergeld betalen als tegemoetkoming voor ongelimiteerde muziekconsumptie. Jim Griffin licht toe: “We zien muziek als een service en niet zo zeer als een product. Het is een creatieve bron waar we allemaal van kunnen genieten en waar we als tegenprestatie maandelijks een kleine bijdrage voor betalen.” Hij is zorgvuldig in het omzeilen van het woord “belasting”, maar criticasters zien dat anders: “Het is een staatsbelasting zegt David Barrett van de P2P netwerken van Akamai, “een belasting voor producten die mensen gewend zijn gratis te krijgen. Zelfs personen die niets van de muziek consumeren, moet er voor gaan betalen”.  Naar schatting levert de door Warner voorgestelde heffing jaarlijks een bedrag van 20 miljard dollar op.

Lees hier een interview met Billboard over zijn benoeming.

Hennie van Kuijeren

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies