Google wil de Walmart van het web worden

Vorig artikel Volgend artikel
Google wil de Walmart van het web worden

Google heeft vorige week de muziekdienst Google Music gelanceerd. De online muziekwinkel biedt toegang tot miljoenen liedjes en de vormgeving is attractief. De dienst is echter niet spectaculair en doet eigenlijk ook niks nieuws ten opzichte van iTunes van Apple. Dat hoeft ook niet. De muziekdienst is simpelweg een volgende bouwsteen in de virtuele supermarkt die Google aan het bouwen is.

Google heeft een waarde van 194 miljard dollar. Het is één van de vijf ondernemingen die de potentie hebben om internet te domineren. De andere vier zijn Apple, Amazon, Facebook en Microsoft. Allemaal hebben ze een eigen core business, te weten zoekmachines, hardware, e-commerce, sociale media en besturingssystemen. Ook doen ze allemaal aan sectorvervaging.

Elk van de vijf bedrijven wil een 'supermarkt' van diensten samenstellen, zodat de consument geen reden heeft om naar een andere winkel te gaan. Google heeft daarin momenteel een voorsprong op de rest, want het bedrijf beschikt over sociale media (Google+, YouTube), besturingssystemen (Android), e-commerce (Google Product Search) en zakelijke software (Google Docs).

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies