Technology03.08.2011

Google+ en de mens als nieuwskanaal


google-en-de-mens-als-nieuwskanaal.jpg
google-en-de-mens-als-nieuwskanaal.jpg

Een maand geleden werd Google+ gelanceerd, en sindsdien gaat het in social-medialand bijna nergens anders meer over. Opvallend is dat het bijna niet gaat over de sparks of de hangouts, maar bijna alleen over de kringen. Dat is niet verwonderlijk. Door de slimme +1 implementatie met +1-buttons verspreid over het web, wordt het delen van nieuws gestimuleerd. Google+ maakt hierdoor van mensen nieuwskanalen van hun netwerken, waarmee ze de evolutie die in gang is gezet door blogs en daarna Facebook en Twitter achterna gaan.

De mens als nieuwskanaal wordt op het internet steeds belangrijker, maar zo nieuw is het niet. Nieuws is een inherent sociaal gegeven, vaak van belang om te overleven. Voor de opkomst van massamedia zorgden bodes, koopmannen, pelgrims en minnezangers via het gesproken woord voor de informatietransport van de ene gemeenschap naar de andere. Dit verliep uiteraard uiterst traag en was onderhevig aan geografische en sociale barrieres, waardoor niet iedereen toegang had tot belangrijke informatie.

In de 19de eeuw werd de taak van informatietransport overgenomen door de massamedia. Dit zorgde voor snelle verspreiding van het nieuws en het vergroten van het bereik: alle lagen van de bevolking hadden toegang tot het nieuws. Massamedia hanteren algemene uitgangspunten waarbij journalisten zich baseren op een set van vooronderstellingen voor wat de massa zou moeten weten of interessant zou vinden. Massamedia verkregen de macht om de agenda te bepalen, en te bedenken wat relevant nieuws voor jou is.

In de 21ste eeuw gaan we eigenlijk weer terug naar een situatie van voor de massamedia. Het web bestaat uit talloze kleine gemeenschappen – netwerken – in vele soorten en maten. Voor al deze netwerken kan andere informatie relevant zijn, met veel overlap maar ook veel longtail. Een individu kan onderdeel uitmaken van meerdere netwerken – iets waar Google+ op inspringt met de kringen. Connecties indelen in vriend of geen vriend is te kort voor de bocht, de relaties zijn complexer dan dat. Individuen zijn de informatietransmitters van netwerk naar netwerk waar zij als pelgrims tussen bewegen. Iedereen deelt de informatie die hij interessant vindt, en wordt zo een bode van zijn netwerk. Dit alles gaat met lichtsnelheid en is geglobaliseerd – de geografische barrieres zijn niet meer en sociale lagen worden overschreden.

Dit is althans de theorie. Ook op het web vormen netwerken zich voor veel mensen nog volgens de oude principes. De netwerken worden gevormd rond bestaande vrienden, oude klasgenoten en collega’s, voor de meeste mensen gaat het leggen van nieuwe virtuele connecties niet heel hard. Door sociale netwerken zijn alle soorten kringen in theorie dichterbij, maar in de praktijk zorgen bijvoorbeeld de kringen van Google+ voor nieuwe barrieres voor informatietransport. Dit gaat ten koste van de snelheid en de serendipiteit: verrassende, nieuwe content van buiten het netwerk komt lastiger binnen.

De technologie van FdForward zorgt ervoor dat deze barrieres worden doorbroken. Mensen zijn weer de kanalen maar FdForward bouwt bruggen tussen belangrijke informatieoverdragers – ook al zijn twee mensen niet direct aan elkaar gekoppeld. FdForward maakt een dwarsdoorsnede van die netwerkjes – zodat het nieuws heel snel bij de juiste (geïnteresseerde en invloedrijke) persoon komt. Door vervolgens leesgedrag te analyseren en uit te gaan van een persoonlijk netwerk, blijft het nieuws wel de persoonlijke relevantie behouden.

Nieuws heeft deze bruggen van netwerk naar netwerk nodig, anders gaat deze manier van nieuwsvoorziening niet werken. Dan vallen we weer terug naar situaties waarin het dagen duurt eer het nieuws van het ene naar het andere netwerk is doorgesijpeld of naar massamedia waarin enkele kanalen een algemene agenda bepalen. Het menselijke kanaal is het uitgangspunt, de technologie is zijn hulpje. Dit is de volgende stap in de evolutie van nieuws.

Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys startupserie ‘Van alpha naar beta’ en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor FdForward. In deze eerste serie kun je de ontwikkelingen volgen van FdForward, een nieuw ‘personal news network’ voor het ontdekking, curatie en verspreiding van nieuws. Volg hoe wij van alpha naar beta gaan. Wil jij deel uitmaken van dit proces en ons nieuwe platform testen, ben je van harte welkom op FdForward.com.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd