Sony Gamescom persconferentie

Sony Gamescom persconferentie

10 miljoen PS4's verkocht, exclusieve games en virtueel samen op de bank

Vorig artikel Volgend artikel

Nadat Microsoft eerder op de dag een solide maar weinig wereldschokkende persconferentie had gegeven was het in de avond de beurt aan Sony, die meteen met de deur in huis viel. 10 Miljoen PlayStation 4's zijn er namelijk verkocht, binnen 9 maanden. Een record. Voordat iedereen goed en wel bijgekomen was van dat cijfer werd er echter weer gefocust op waar het om draaide deze week.

We're so grateful for the enormous support from PlayStation gamers worldwide, and we look forward to bringing even more exciting content and services in the months ahead.
- Andrew House, CEO Sony Computer Entertainment

De inmiddels alomtegenwoordige indiegames mochten aftrappen. Een nieuwe titel van Q-Games (Pixeljunk) genaamd The Tomorrow Children leek geënt op het oude Rusland en draait voor zover we het konden zien om het mijnen van relieken door een soort jaren '80-oostblok-klei-animatie-mensjes. Misschien kunnen jullie beter de trailer bekijken.

Nieuw dit jaar is inderdaad the term "first to console", wat zoveel betekent dat de andere console de game in kwestie in ieder geval (nog) niet heeft. In die categorie vielen games als het occulte The Vanishing of Ethan Carter, de stealthgame Volume van Mike Bithell (Thomas was Alone) en, niet onbelangrijk, het inmiddels heel groot groeiende DayZ.

Iets minder indie, maar wel in dezelfde exclusiviteitsboot zat Hellblade, de nieuwe game van Ninja Theory (Heavenly Sword, DMC) die doet wat je van de ontwikkelaar zou verwachten: vrouw met zwaard slaat erop los. Ook horrorgame P.T. zag er interessant uit en er is nu al een demo te downloaden via de PSN store, dus dat is makkelijk gecheckt. Sterker nog: als je horrorfan bent moet je dit meteen gaan downloaden en spelen. Er zit namelijk een verrassing in en die is maar wát leuk.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain kwam even langs, mét Hideo Kojima en een heel korte maar hilarische demonstratie van de mogelijkheden van de kartonnen doos in de game. Natuurlijk werd Destiny genoemd, met de zoveelste exclusieve content, maar dat had bijna geen impact meer op de aanwezigen. Far Cry 4 wel, helaas mede door de mededeling dat het delen van de game met iemand die hem niet heeft beperkt wordt tot 10 sessies waarvoor je een digitale sleutel moet overhandigen die bij de game geleverd wordt.

Wél echt exclusieve games waren er echter ook, en niet de minste, te beginnen met Tearaway: Unfolded, een versie van de heel goed ontvangen maar nauwelijks verkochte Vita-titel. Niet verrassend trouwens, dat die niet verkocht heeft, want Sony komt de Vita aan de straatstenen niet kwijt en heeft ook tijdens deze conferentie (net als op de E3) de handheld zo goed als doodgezwegen. Daarom dus een PS4-versie, die ook van alle trucjes die de Dual Shock 4-controller in zich heeft gebruik maakt. Charmant en innovatief, maar misschien net iets te dicht bij LittleBigPlanet 3 om echt indruk te maken op het grote publiek.

Ook was er een nieuwe trailer van het al eerder aangekondigde Rime, een prachtige game die er letterlijk uitziet als een speelbare cartoon waarin je een fantasiewereld moet verkennen. Het oogt een klein beetje als Nintendo's Zelda: the Wind Waker, maar dan iets afgeronder en scherper en de combinatie tussen exploratie, puzzels en actie die de trailer laat zien belooft wat.

Ook terug van weggeweest: Until Dawn, een horrorgame (eerder voor de PS3 bedoeld) waarmee spelers een interactieve ervaring 'op maat' kunnen opbouwen op basis van hun acties. Het is gebaseerd op een leuk horrorcliché: de vrienden die samen in een hutje op de hei zitten en een hele donkere nacht tegemoet gaan, waarbij jij mag bepalen wie het overleeft (behalve de sexy blondine, want die moet dood. Regels zijn regels.) De grootste exclusieve klapper leek echter WiLD, de nieuwe game van gamelegende Michel Ancel (Rayman, Beyond Good & Evil) waarvan de trailer weinig echt duidelijk maakte, behalve dat hij sfeer kan neerzetten zoals weinig anderen. Je hebt geen idee van wat er gebeurt, maar je interesse is meteen gewekt.

En als je denkt, hoe zit het dan met LittleBigPlanet 3, The Order: 1886, Infamous: First Light, Driveclub en Bloodbourne? Alleen van die laatste twee werd er iets nieuws getoond (de eerste gameplaybeelden van Bloodbourne en de sociale aspecten van Driveclub) en verder werd dat lijstje eigenlijk al afgewerkt voordat er iemand op het podium kwam te staan, met uitzondering van de Driveclub demo.

Er werd ook nog kort over de andere plannen van sony gepraat, met de 2.0 update van de PlayStation 4 software waarin Youtube export (fijn), een Intuitive Friend Finder (onduidelijk) en Share Play, een functie waarmee je volgens Sony op afstand met elkaar kunt spelen alsof je naast elkaar op de bank zit. Moeilijk stuk in een game? Met Shareplay zou een andere speler de besturing op afstand kunnen overnemen en het voor je spelen. Samen spelen? Kan ook gewoon via internet, als het werkt zoals Sony belooft. Het is feitelijk eenzelfde truc als die bij Far Cry 4 wordt gebruikt, maar dan op systeemniveau. De beperkingen? Die werden niet genoemd, maar daar kunnen we natuurlijk op wachten.

Project Morpheus, Sony's VR-bril, werd ook kort aangestipt met de mededeling dat er op de show getest kon worden. Dat gaan we dan maar doen in de komende dagen, want ik ben erg benieuwd hoe het zich verhoudt tot de Oculus Rift. Datzelfde werd gedaan met Playstation Now, de streaming dienst van Sony waarbij je games kunt huren. Verteld werd dat het in Europa allemaal iets moeilijker was, maar dat we echt in 2015 konden gaan proberen hoe het werkte.

Zo lang hoeven we niet te wachten op de PlayStation TV, een soort van mini-Vita zonder scherm die je op je TV kunt aansluiten om (de meeste) Vita-games en klassieke PS-games te kunnen spelen. Het zal weinig mensen iets interesseren, en terecht: zelfs met de aangekondigde prijs van €99 zal het weinig impact maken als het apparaatje op 14 november verschijnt.

Al met al was het een verdomd goed gevulde persconferentie die weinig aan duidelijkheid te wensen overliet: Sony wil deze generatie echt winnen en is op alle fronten haar best aan het doen om de voorsprong die ze nu heeft te behouden. En dat is goed nieuws, zeker als je een PS4 hebt of krijgt voordat 2015 (oftewel het jaar dat alle spellen uitkomen) gaat beginnen.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies