Mod-community Fallout 4 boos op Bethesda

Mod-community Fallout 4 boos op Bethesda

Mods worden klakkeloos overgezet van PC naar Xbox One en Bethesda speelt de vermoorde onschuld

Vorig artikel Volgend artikel

Er is weer gezeur in de modders community. Enkele van de populairste mods, die door particulieren voor de PC versie van Fallout 4 zijn gemaakt, zijn samen met ondersteunde mods van Bethesda ook voor de Xbox One uitgekomen. Op zich niet slecht natuurlijk, maar de mods worden gewoon gebruikt door Bethesda zonder hierin de makers te benoemen of te compenseren. En dat is uiteraard tegen het zere been van de laatsten.

Bethesda maakte afgelopen week bekend dat het downloadverkeer voor mods op de Xbox one vijftig keer groter was dan bij de PC, bij de lancering van de mods. Er is dus absoluut een markt voor. Waar ik het persoonlijk logisch vindt dat de officiële maker op zijn minst benoemd of erkend wordt door Bethesda is er nog een aansluitend probleem. Op de Xbox One kun je geen mods maken, maar wel gebruiken. Dit geeft een mogelijkheid dat het flink mis gaat als je de mods op de Xbox One installeert.

De console kent namelijk enkele restricties waar bijvoorbeeld 2 GB de max is voor één of meerdere mods. Als de maker dit overschrijdt dan kan dit resulteren in game crashes of zelfs corrupte savefiles. Waar gamers dan toch de officiële maker weten te achterhalen, krijgt deze alle kritiek over zich heen in de forums - en lijkt Bethesda zijn handen in onschuld te wassen.

PC-modders maken de mod specifiek voor dit platform. De Xbox One kent namelijk enkele restricties waar bijvoorbeeld 2 GB de max is voor een of meerdere mods. Als de maker dit overschrijdt kan dit resulteren in game crashes of zelfs corrupte savefiles. Waar gamers dan toch de officiële maker weten te achterhalen krijgt deze alle kritiek over zich heen in de forums en lijkt Bethesda hun handen in onschuld te wassen. Waar ook een hoop kritiek op wordt geuit is dat Bethesda voorlopig weigert om het maken van mods op de Xbox One vrij te geven en er dus een probleem blijft met de mods voor PC die overgezet worden. Het gaat nu zelfs zo ver dat modders hun creaties proberen te “verbergen” of te vergrendelen zodat ze gewoonweg niet gebruikt kunnen worden op de Xbox One. Er zijn er zelfs een aantal die klaar staan om de handdoek in de ring te gooien als Bethesda niet met een oplossing komt of stopt met de in hun ogen regelrechte "diefstal".

DogtoothCG, maker van de NCR Veteran Ranger mod, had er het volgende over te zeggen: "Ik ga er vanuit dat er wordt gewerkt aan een oplossing, maar ondertussen is je naamsbekendheid en eer als modmaker het enige dat je hebt in de mod-community, zeker omdat er geen betaal- of compensatiesysteem is. Dit werkte altijd prima, maar sinds de tijd van console-mods lijkt Bethesda ineens de spelregels te willen veranderen en dat stuit tegen de borst van de modders en zorgt voor kwaad bloed tussen modders en Bethesda."

Velen roepen dat Bethesda nu moet ingrijpen en het "stelen" van mods moet stoppen. Vooralsnog laat Bethesda zich er niet inhoudelijk over uit en verzoekt de PR chef Pete Hines alle gamers die “gestolen” content zien in mods te rapporteren. Dit geld ook voor problemen na het gebruik van specifieke mods.

Alle voor en tegenargumenten vind je in deze Reddit thread

Update: Bethesda heeft ondertussen gereageerd op de ontstane commotie. Modders die zich benadeeld voelen of bestolen kunnen een officieel Digital Millennium Copyright Act verwijderverzoek indienen. De reactie vanuit de mod-community hierop is gemengd. enerzijds vinden ze het goed dat hiermee hun intellectueel eigendom wordt erkend. anderzijds is het voor particuliere modders die het als hobby doen erg veel werk om een Digital Millennium Copyright Act verwijderverzoek in te dienen en wordt er gevreesd dat het eerder zal afschrikken.

Er wordt geopperd dat Bethesda de mogelijk om een Digital Millennium Copyright Act verwijderverzoek in te dienen een afschrikwekkend effect moet hebben om kwaadwillenden en zo het intellectueel eigendom van de modders beschermd wordt. De tijd zal het leren.

Update 2: Inmiddels kregen we vandaag ook het gerucht binnen dat er een PS4/Xbox One versie van Skyrim uit gaat komen. Uitgever Bethesda zou deze versie met betere visuals, alle dlc en..... je raad het al... mods gaan uitbrengen.

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies