Gamescom 2017: Wolfenstein II: The New Colossus

Gamescom 2017: Wolfenstein II: The New Colossus

Nazi's in Amerika

Vorig artikel Volgend artikel

Jarenlang dachten we dat Wolfenstein passé was, een game die met alle Call of Duty's en Counterstrikes geen plaats meer in de industrie had. The New Order bewees ons ongelijk. MachineGames leverde een geslaagde shooter had en mag het daarom met The New Collosus opnieuw proberen.

Alle heisa rond Charlotteville ten spijt, Wolfenstein's versie in Roswell is pas echt griezelig. De media raakte hysterisch over een lullig zooitje Neo-Nazi's, ik kreeg serieuze kriebels toen ik zielsalleen en onbewapend midden in een Nazi-parade, inclusief KKK-leden, rondliep.

MachineGames weet hoe ze Nazi's neer moeten zetten. Dat begint al met Frau Engel, de slechterik van het vorige deel, die haar dochter beschimpt voor het niet naleven van het nazi-ideaal, namelijk emotioneel zijn, snoepen en 'rare dingen' in haar dagboek schrijven. Goed, dat Engel daarna haar dwingt rebellenleiders met een bijl te onthoofden is overdreven, maar de essentie snappen ze tenminste.

Het was het klapstuk van de eerste demo die we op Gamescom mochten spelen. Daarvoor reden we in een rolstoel (de hoofdpersoon B.J. Blazkowic is zwaargewond geraakt) door een onderzeeër terwijl we nazi's aan gort schieten. Om maar aan te geven: Wolfenstein II: The New Colossus is B-entertainment, en niet bang daar vol voor te gaan.

Ook qua actie gaat het vol in de vijfde versnelling. Na ons bezoek aan Roswell gaan we gelijk door naar een ondergrondse basis genaamd Area 52 (Nee, niet die basis - legt de game hilarisch uit), schieten nazi's neer in een trein en de basis zelf, waarna we het opblazen met een atoombom. Nee, de actie in Wolfenstein II: The New Colossus is niet subtiel.

Dat kunnen we niet van de personages zeggen. Hoewel twee uur spelen te kort is voor een echt oordeel, lijkt het erop dat ze dezelfde diepgang en mitsen en maren hebben. Dat betekent niet dat er geen hilarische karakters zijn, zoals de advocaat geobsedeerd door aliens of de wetenschapper aan de LSD. Maar qua verhaal lijkt het opnieuw uitstekend te gaan worden.

Veel nieuws lijkt de nieuwe Wolfenstein niet te gaan brengen. De puzzels, het upgradesysteem en het energiewapen van het vorige deel ontbraken, wel zagen we de Overcharge en het schieten met twee machinegeweren. We verwachten dat alle oude gameplay elementen er in zal zitten, maar veel meer niet. Is dat erg als het nog steeds als een trein speelt?

Misschien wel, misschien niet. We hadden aardig wat op te merken over Wolfenstein: The New Order, maar uiteindelijk stal het ons hart. We verwachten dat The New Colosssus hetzelfde zal doen, met vlotte actie en een uitstekend verhaal met idiote scenario's. Alleen veel nieuws? We vrezen met grote vrezen.

Meer content

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies