Gamescom 2017: Fortnite

Gamescom 2017: Fortnite

Epic Games op weg naar boven

Vorig artikel Volgend artikel

Ergens in een 'kelder' zit Hal 10, de ruimte het verst verwijderd van de grote uitgevers en ontwikkelaars. Daar vind je alle indie developers die het niet lukten een grote partij aan zich te binden, maar toch nog voldoende geld hebben voor een plek op Gamescom. Daar vind je ook Epic Games die daar hun game Fortnite presenteren.

Het zijn magere jaren voor de mannen van Epic Games. Opgekocht door het Chinese internetbedrijf Tencent, verlaten door topmannen als Cliff Bleszinski en al tijden verstoken van een echte tophit. Paragon breekt geen potten, Unreal Tournament blijft een hobby project, en Gears of War is verkocht aan Microsoft. En dan hebben we nog Fortnite, die al zes jaar in ontwikkeling is.

Fortnite's concept is vrij simpel: mysterieuze stormen teisteren de wereld. De wind blijkt niet zo zeer het probleem, als het feit dat deze vol agressieve zombies blijken te zitten. Vooral 's nachts zijn de laatsten bijzonder actief. Aan jou de taak om overdag je verdediging op te bouwen, en 's nachts de ondoden van je af te slaan.

De uitvoering blijkt echter een ander verhaal. Het verzamelen van al het materiaal is nog vrij eenvoudig. Je karakter slaat met een pikhouweel alles - van rotsen tot complete auto's en huizen - aan puin en je krijgt automatisch alle grondstoffen, variërend van hout, steen, elektronica en nog een hele boel meer.

Dat valt nog mee vergeleken met wát je kan bouwen. Een korte greep uit de lijst: muren, deuren, trappen, daken, slagwapens, vuurwapens, vallen, torens, generatoren, enzovoort. In totaal zagen we vijf verschillende bouwcategorieën tijdens onze speelsessie - en eerlijk gezegd weten we niet zeker of dat alles was.

Waar we wél overtuigd van zijn is dat Epic Games de juiste toon aanslaat wat presentatie betreft. Fris, vrolijk (ondanks het onderwerp) en kleurrijk; in één woord: Pixar. Dat waren we eigenlijk niet gewend van de makers van bodybuildende polygonen monsters, zoals Gears of War en Unreal Tournament.

Ondanks de zes jaar ontwikkeling kwamen we geen grote problemen tegen tijdens onze sessie. Schieten en slopen ging prima. Het enige waar we mee zaten was de enorme hoeveelheid opties aan wat we kunnen bouwen. In theorie klinkt dat fantastisch, maar we herinneren ons dat we tijdens Fallout 4 door de bomen het bos niet meer zagen.

Deze 'feature creep' zou mensen af kunnen schrikken, dachten we. Epic Games meldt echter dat er al 1 miljoen gebruikers op de Early Access versie van Fortnite zitten. Schijnbaar zien spelers deze mix tussen Left 4 Dead en Minecraft wel zitten. Epic lijkt daarmee de weg naar boven te hebben gevonden. Dat hopen we, tenminste. Volgend jaar weten we het zeker.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies