Nederlanders besteden 70% meer tijd aan games

Vorig artikel Volgend artikel
Nederlanders besteden 70% meer tijd aan games

Resultaten van het Nationaal Gaming Onderzoek 2011, uitgevoerd door Newzoo en ondersteund door Zylom, illustreren hoe de gamingmarkt aan het veranderen is en laten de opmars van het spelen van games als tijdbesteding zien.

Een Nederlandse consument besteedt gemiddeld 70% meer tijd aan het spelen dan games dan 2 jaar geleden. In 2009 spendeerden Nederlanders 2,9 uur per week en in 2011 4,5 uur per week. De stijging is met name te danken aan de explosieve groei in het spelen van games op mobiele telefoons, tablets en sociale netwerken zoals Hyves en Facebook. Gezamenlijk zijn deze nieuwe game-platforms in Nederland al verantwoordelijk voor bijna een kwart van de totale gamingtijd. Het totaal aantal gamers is met 8,5 miljoen de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven.

Nederlanders zijn hun tijdbesteding anders gaan indelen. Zo zijn zij 9% minder televisie gaan kijken en 12%  minder naar radio gaan luisteren ten opzichte van 2009. De grootste daling zien we bij het lezen van kranten en tijdschriften met maar liefst 33% tot 1,8 uur per Nederlander per week. We zijn dan wel weer actiever op het internet met een stijging van 10%. Van de 10 uur per week die we gemiddeld op internet zijn, besteden we 20% aan het spelen van online games.

De meeste mobiele en online games zijn overigens gratis te spelen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Nederlanders hier het meeste gebruik van maken. Het percentage Nederlanders dat betaalt voor games is daardoor gedaald naar 39% van alle gamers, ofwel iets meer dan 3 miljoen mensen. Vergeleken met de andere negen landen waar Newzoo het onderzoek heeft uitgevoerd, scoren we hier het laagste in. We geven aan console games nog steeds het meeste geld uit, al is dat dit jaar voor het eerst minder dan de helft van de totale uitgaven aan games.

Dit jaar zijn ook Brazilië, Rusland en Mexico onder de loep genomen, met respectievelijk 35, 38 en 16 miljoen gamers. Traditioneel werd in die landen veel games gespeeld en niets uitgegeven. Dat is nu veranderd. De mogelijkheid om gratis te starten en in kleine beetjes te betalen zoals met mobiele en online games, slaat daar enorm aan. Nu dat de grootte van deze markten, in geld uitgedrukt, vergelijkbaar is met grote Europese landen, verleggen veel gamebedrijven hun aandacht naar deze landen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies