1666 Amsterdam en het gevecht om het IP

1666 Amsterdam en het gevecht om het IP

Patrice Désilets ging de strijd aan met grootmacht Ubisoft en herwon zijn Intelectuele eigendom

Vorig artikel Volgend artikel

De co-producent van Assassin’s Creed, Patrice Désilets, heeft de rechten teruggekregen van de avontuurlijke open wereld game 1666 Amsterdam, waar hij aan werkte bij Ubisoft toen hij ontslagen werd.

Dit kwam voort uit een slepende rechtszaak over het intellectueel eigendom van de game en de ruzie hieromtrent tussen Patrice en Ubisoft. Zoals het nu lijkt hebben de partijen zich verzoend en heeft Patrice nu het creatieve en commerciële eigendom van de game bemachtigd en heeft hij zijn claim tegen Ubisoft ingetrokken. Wat nu de huidige status is van de game is op dit moment nog wat gokwerk. Désilets is op dit moment namelijk druk met de ontwikkeling van een andere game, Ancestors: the Humankind Odyssey, bij zijn nieuwe studio Panache Digital Games, waar voorlopig zijn volledige focus op ligt.

image2
Patrice Désilets

Hieronder nog de volledige persstukjes van beide partijen.
Ubisoft: “Ondanks onze geschillen zijn Patrice en ikzelf boven alles buitengewoon geïnteresseerd in het maken van videogames en de evolutie van dit medium van entertainment.” Aldus Yannis Mallat, CEO van Ubisoft Montréal en Toronto. “De regeling die we getroffen hebben is goed voor beide partijen. Onze creatieve teams richten zich volledig op innovatieve producten die zeker een impact gaan hebben op de gamesindustrie de komende jaren. Dit is precies waar onze focus op ligt, om deze teams te ondersteunen bij wat we hebben opgebouwd in onze studio in bijna 20 jaar. We blijven erbij dat Patrice een getalenteerde ontwikkelaar is en we wensen hem veel voorspoed met zijn toekomstige projecten.”

Désilets: “Ik ben blij dat ik samen met Ubisoft tot een overeenstemming ben gekomen en dat ik de rechten voor project 1666 Amsterdam weer in mijn bezit heb. Voorlopig gaat al mijn aandacht naar Ancestors: the Humankind Odyssey. Ik wil me enkel nog bezig houden met het maken van topgames en de wereld laten zien wat voor talent er in Quebec zit. Verder wil ik iedereen bij Ubisoft veel succes wensen voor de toekomst.”

1666 Amsterdam was in ontwikkeling bij THQ Montreal en hierna bij Ubisoft onder het leiderschap van Désilets, tot hij in mei 2013 werd ontslagen. Het originele idee voor de game was om het de “nieuwe Assassin’s Creed” te maken. Of dit nog steeds mogelijk is, zeker met het veel kleinere team waarin Désilets nu opereert, blijft voorlopig een grote vraag.

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies