Social Media01.10.2012

Mosterdmerk wil alleen elitefans op Facebook


mosterdmerk-wil-alleen-elitefans-op-face.jpg
mosterdmerk-wil-alleen-elitefans-op-face.jpg

Het mosterdmerk Grey Poupon wijst Facebook-fans af omdat ze smakeloos, minderwaardig of te alledaags zijn. Een kwestie van kwaliteit boven kwantiteit. Alleen mensen met smaak mogen toetreden tot dit exclusieve mosterdclubje.

Een verademing, vond ik deze aanpak. Het merk toont aan dat het helemaal niet draait om een zo groot mogelijke sociale achterban. En het werkt. Deze aanpak leverde Grey Poupon niet alleen veel earned media op, maar ook veel interactie met de online doelgroep.

En een extra bijkomstigheid, eenmaal binnen bij de elitaire mosterdgroep, zijn er ook daadwerkelijke exclusieve aanbiedingen voor de leden. Om toe te treden tot de Society of Good Taste, moet de sociale mosterdliefhebber eerst door een online ballotagecommissie. Er wordt door een jury onder meer commentaar gegeven op het correct gebruik van grammatica, literatuurkennis en muzieksmaak. Met alle culturele Facebook-clubjes waar ik lid van ben, moet het voor mij geen probleem zijn om een pasje te krijgen voor de sociëteit van Grey Poupon, dacht ik.

Maar: ik blijk te banaal volgens Grey Poupon en behoor daarmee tot de goegemeente van sauzen. Die teleurstelling daargelaten vind deze mosterdfabrikant het blijkbaar nog nodig ook om de afwijzingsbrief op mijn tijdlijn te plaatsen. En met mij blijken er nog wat Facebook-gebruikers afgewezen te zijn. En afwijzing brengt natuurlijk klachten met zich mee, waaronder mensen die zweren over te stappen op andere mosterdmerken.

mosterd6.jpg
mosterd6.jpg

Alles bij elkaar een dappere stap van Grey Poupon om de elitaire uitstraling waar het merk al bekend van was, door te zetten op de sociale kanalen, met het risico ook fans daadwerkelijk tegen de haren in te strijken. Blijkbaar zit hier een creatieve geest achter die doorheeft dat het onmogelijk is om iedereen te vriend te houden als je je wilt onderscheiden van de massa. Grey Poupon steekt dan ook duidelijk het hoofd boven het maaiveld uit. Ze zijn niet voor niets “synonymous with all that is refined, exquisite and delicious”, zo blijkt ook uit de boodschap op hun stek op Pinterest en de toon die ze aanslaan op Twitter.

Het is menselijk om bij een groep te willen horen, de mens is een kuddedier. Grey Poupon speelt hier uitstekend op in door toetreding net even wat ingewikkelder te maken op social media, waar merken het hardst roepen om nieuwe volgers binnen te halen.

Alvast een spoiler alert voor mensen die ook afgewezen worden door deze mosterdboer, goede kans dat je vijf minuten later wel toegelaten wordt. Het algoritme lijkt niet helemaal waterdicht te zijn. En die afwijzingsbrief? Die kan je gewoon op je tijdlijn verbergen natuurlijk.

Deze blogpost is geschreven door Jannemiek Starkenburg, PR Consultant bij Pride PR.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt