Onduidelijkheid over privacy en regelgeving bij UAS event

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen donderdag vond er op de High Tech Campus in Eindhoven het UAS event plaats. UAS staat voor Unmanned Aircraft System ook wel in de volksmond een drone. Een andere benaming is ook wel RPA-S (Remote Piloted Aircraft Systems). Tijdens dit event werd door een tal van sprekers onderwerpen besproken zoals toepassingen, privacy en wetgeving. Vooral de laatste twee deden tijdens de seminars nogal wat stof opwaaien. 

Onduidelijkheid over privacy en regelgeving bij UAS event

Regelgeving

Regelgeving omtrent het gebruik van UAS is vaag. Behoorlijk vaag wanneer ik vanuit achter in de zaal de presentatie van Gert Kruiswijk, Inspectie Leefomgeving en Transport, bijwoon. Het wordt al snel duidelijk dat vele deelnemers de regels niet kennen of nooit van hadden gehoord. Iets wat natuurlijk niet goed te praten valt maar dit laat zien dat er nog veel communicatie moet worden gedaan. Dit vooral om ervoor te zorgen dat gebruikers UAS weten wat hun plichten zijn. 

Waar in bijvoorbeeld de VS een UAS al veelvuldig wordt gebruikt, zal dit in Nederland (maar ook in Europa) veelal vertraagd worden door de regel- en wetgeving. Zo blijkt maar weer eens dat wetgeving achterloopt op de technologische ontwikkeling. Veel UAS-modellen vallen nu nog onder de wet die is bedoeld voor modelvliegtuigen. Maar bij modelvliegtuigen is het duidelijk dat deze enkel gebruikt mogen worden voor recreatieve doeleinden. Iets wat met een professionele UAS niet het geval is.

UAS1

Voor nu is het in ieder geval zeker dat wanneer er gevlogen gaat worden met een UAS dat deze niet te zwaar is (lichter dan 150kg) en er wordt voldaan aan de lokale regelgeving die per provincie kan verschillen. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met eventuele aanwezigheid van vliegvelden en militaire locaties. Wordt er gebruik gemaakt van een UAS welke lichter is dan 25kg, dan is de bestaande regelgeving soepelere. Volledige verantwoordelijkheid ligt dan nog steeds bij de piloot en staat vast dat deze apparaten niet mogen worden gevolgen boven mensen en gebouwen. Gedetailleerde informatie over de regelgeving kan gevonden worden op de website van Inspectie Leefomgeving en Transport en door de presentatie te bekijken.

Een korte rondgang later op de dag langs verschillende gebruikers van een UAS laat zien dat sommigen wel eens van de regelgeving hebben gehoord maar niet zeker weten of hun UAS daaronder valt. Daarnaast geven andere gebruikers weer aan dat ze vrijwel kunnen stoppen met het gebruik van de UAS of het aanbieden van hun diensten wanneer de regelgeving zoals deze besproken werd wordt ingevoerd. Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren. En snel!

Privacy

Bij het gebruik van onbemande vliegtuigen met een camera wordt snel de privacy-kaart gespeeld. Hoe zit dit met de privacy en wat doe je er vervolgens mee. De Engels man Peter Lee, Commercial en Technology Lawyer, was uitgenodigd om vooral over dit onderwerp te spreken. Hoewel iedereen het met de voorbeelden, foto's maken van mensen van het koningshuis etc, die worden aangehaald eens is, zorgt de privacy discussie bij het gebruik van UAS voor twee kampen. Zoals verwacht, de mensen die er geen problemen mee zien en de mensen die er faliekant op tegen zijn. 

Waarom zou iemand er namelijk een probleem mee moeten hebben als UAS wordt toegepast door bijvoorbeeld de politie bij een evenement. Je weet immers dat wanneer je je gedraagt er niets aan de hand is. Hetzelfde geldt ook bij het gebruik van UAS voor bijvoorbeeld het onderzoeken van gebouwen, hoewel hier het doel anders is. 

Daarbij komt ook kijken wat er wordt gedaan met de beelden. Worden deze opgeslagen dan heeft iedereen in Europa volgens de Data Protection Directive het recht om deze beelden in te zien. Daarnaast zouden individuen die worden gefilmd met een UAS hier ook mee moeten instemmen. Google Street View liep tegen dezelfde Directive aan en heeft in verschillende landen wijzigingen moeten aanbrengen in de manier van werken. 

googlestreetview

Maar ook hier werd net als bij de regelgeving omtrent het gebruik van UAS duidelijk dat er nog veel te begrijpen is en leren valt. De privacy wetgeving is namelijk niet eenduidig en meningen zijn nogal verdeeld. Vooral deze vaagheid en verdeeldheid zorgt voor het illegale gebruik van UAS. Wanneer de bestuurders hier duidelijk in kunnen zijn en daarbij ook luisteren naar gebruikers, kan er een rooskleurige toekomst voor UAS in het verschiet liggen. 

UAS Event in het algemeen

Het UAS Event welke afgelopen donderdag plaats vond was de eerste in z'n soort. De locatie, de High Tech Campus, zette de sfeer goed neer en de tentoonstelling van verschillende UAS en gerelateerde bedrijven in de gang zorgde ervoor dat zowel in de seminar-ruimte als daarbuiten veel gesproken werd over UAS, wetgeving, privacy en de verschillende toepassingen. 

Het aantal toepassingen waarbij UAS gebruikt kan worden is ongelimiteerd. Tijdens het event werden er dan ook nog andere presentaties gegeven waarbij andere toepassingen aangehaald worden. Ik noem ze hier niet allemaal op. Zo was er Tinus Kanters, Gemeente Eindhoven, die in ongeveer 20 minuten liet zien hoe UAS gebruikt kan worden bij Crowd Management van grote evenementen zoals Koninningedag in Eindhoven. Ook de landbouw kan in de toekomst het gebruik van UAS tegemoet gaan zien. Tamme van der Wal, AeroVision, liet zien hoe door middel van Smart Farming een boer de manier van het land bemesten kan veranderen en hiermee de groei van gewassen kan stimuleren, precisieboeren zoals ze het noemen.

 Hoewel het wellicht science-fiction lijkt bestaat er ook al de mogelijkheid om UAS in te zetten om energie op te wekken. Hiermee zouden de grote windmolens die op land en in zee staan kunnen worden vervangen. Hoewel deze techniek nog niet helemaal is uitgewerkt. Toch zet Ampyx Power volledig in op deze technology. 

Voor meer informatie omtrent UAS kun je de website van het event bezoeken:  http://www.uasevent.com. Tijdens het event werd ook gesproken over de onderstaande TED talk die ik jullie niet wil onthouden:

Meer content

Arvid Bux

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies