Liquid Internet

Vorig artikel Volgend artikel
Liquid Internet

In september 2010 vond er een ronde tafel plaats over de toekomst van het internet olv Marco Derksen. Vandaag is het vervolg onder de naam Iqnomy, Liquid Internet. “De websites komen naar je toe in plaats van dat je zelf iets moet gaan zoeken” aldus Rowena de Jonge die als dagvoorzitter de aftrap doet. De banner op het podium stelt: “we believe in online customer engagement” Ronald van den Hof is de eerste spreker. Hij is ondernemer en sinds deze week auteur van het boek Society 3.0 dat alle bezoekers krijgen. Hij is eigenaar van het communicatie bureau C.D.E.F. Holding, dat staat voor Cada Día Es una Fiesta (elke dag is een feest).  Lees meer via een live blogposting over dit event.

Het denken in termen van schaarste is belangrijk. Aan alles is schaarste. Hij heeft het over “regenten quango’s” die voor een woeste stroom aan wet en regelgeving zorgen. Quango’s zonder wie de huidige miljarden bezuinigingen niet eens nodig zouden zijn volgens Ronald. Hij heeft het geheel van fysieke en virtuele wereld society 3.0 genoemd. Een combinatie die met elkaar ook duurzaam is. De burgemeester en de korpschef twitteren direct met het publiek, ondanks dat Wim Kok dat ooit verbood. Zo wordt er via die sociale media nu ook al een nieuwe auteurswet voorgekookt, zonder dat buma stemra of de politiek aan tafel zit. Tegenwoordig download je niet meer, je luisterd gewoon naar Spotify. Als je wilt downloaden ga je pas betalen. Het hele systeem van Buma Stemra heb je dan eigenlijk helemaal niet meer nodig. Met augmented reality kun je mensen zonder training aan het werk zetten, bijvoorbeeld in de fabriek van BMW in Duitsland (volgens mij is dit een proef en werken ze daar nog niet zo. red).

Afhankelijk van plaats en tijd worden je behoeftes in kaart gebracht via je mobiele telefoon. Bijvoorbeeld met de Trein app die weet waar je bent via GPS. Nederland behoort tot de wereldtop als het gaat om het maken van mobiele appss en games. De Society 3.0 app heeft hij uiteraard ook zelf gemaakt (en is sinds gisteren nr 1 meest gedownloade app). Neem het voorbeeld van de twitterende ijscoman @socialijs die naar je toekomt. De prijs is dan veel minder belangrijk en zo creëert hij zijn eigen markt. Ook liftdeck was een snelle online actie om gestrande reizigers van station Utrecht een lift te kunnen geven toen de treinen daar niet reden. Ook uit de “community”geboren, niet vanuit de overheid of NS.

Crowdforcing noemt hij die beweging. Waar de prosumer centraal staat, die hebben de macht. Producenten zullen daar de aansluiting bij moeten vinden via co-creation, crowdfunding en crowdsourcing. Maar het blijft lastig om de weerbarstige pluchezitters van hun plek te krijgen.

Seats2Meat

Hij geeft nog extra uitleg over zijn Seats2Meet concept, waarbij alles gratis is voor de ZP-er (zelfstandige professional) behalve de meetingrooms gebruiken. Wifi, koffie en soms zelfs lunch zijn gratis. Ze krijgen samenwerkingstools en de wederkerigheid is dat je bereid moet zijn anderen te ontmoeten, hoewel dat vaak ook de reden is om bij S2m te komen. Het netwerk van verbonden professionals wordt steeds waardevoller. Ze kunnen die mensen gaan koppelen als toegevoegde waarde. Ze hebben fans gecreëerd die zelf via de (sociale) media over s2m berichtten en daardoor heeft hij geen marketing communicatie afdeling meer nodig, alleen nog een reserveringsafdeling. “Ook in het buitenland is er nu belangstelling voor het S2M concept. De buzz is heel belangrijk. Alle informatie op onze site komt van het net. Eigenlijk doet alleen Amazon dat ook op die manier. De ZP-er behoort tot de long tail. Het maakt niet uit WIE er stoelen boekt, ALS er maar wordt geboekt. Net zoals het iTunes niet boeit WAT er wordt gedownload ALS er maar wordt gedownload. Dus niet de omzet per klant, maar de waarde per klant is belangrijk. Eén iemand kan heel veel buzz genereren. 10 kleine klanten zijn dan belangrijker dan 1 grote. Vandaar de long tail, die van de virtuele wereld naar de fysieke wereld gaat.

-1175.jpg

Vroeger bouwden we cathedralen zonder plannen en budgetten. Tegenwoordig zijn we verstrikt in de plannelarij. We moeten steeds meer gaan denken in rollen en minder in functies. Wellicht is de rol van Liquid Internet specialist iets voor de toehoorders”. Daarmee sluit Ronald zijn zeer interessante spreekbeurt af.

NB: Dit is een live blog. U leest dit als het applaus nog klinkt. Typo’s komen voor, foto’s en linkjes komen minder voor.

Foto's door Photoliver

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies