EEN KROKODIL BOUWEN

Vorig artikel Volgend artikel
EEN KROKODIL BOUWEN

Mieke Roth gaat Nijl-krokodillen ontleden om ze digitaal weer in elkaar te zetten tot een anatomisch correct 3D-model. Waarom? Omdat ze het kan. Omdat ze vindt dat er niet genoeg educatief materiaal van hoge kwaliteit is over de anatomie van dieren. Omdat ze als wetenschappelijk illustrator de crisis zat is en haar eigen markt gaat creëren.

Ja, deze blogger is wel een beetje onder de indruk, maar het is ook een mooi verhaal van hoe een zelfstandig kunstenaar alle digitale middelen aangrijpt om een bestaan voor zichzelf te scheppen in een heel gespecialiseerd hoekje van de markt. Roth, van oorsprong dierwetenschapper, maakt wetenschappelijk en technische visualities: afbeeldingen die feitelijk correct zijn en de kijker ook iets leren.

In 2011 nam ze een octopus mee naar huis van de vismarkt. Ze ontleedde hem en fotografeerde alle losse onderdelen om een digitaal 3D-model te creëren. In een blog beschrijft ze het hele proces en motiveert ze haar keuze voor de gebruikte software (ZBrush, Sculptris en Photoshop).

Crocfunding

Haar blog en uiteindelijke illustratie van de octopus trokken nogal wat aandacht van wetenschappelijke publicaties. Toen ze via Twitter aangaf een krokodil te zoeken voor een nieuw project, kreeg ze deze aangeboden van biomechanica-professor Dr John Hutchinson in Londen. Haar doel nu is via crowdsourcing voldoende geld te verzamelen om zich volledig op haar project te kunnen richten. 

Cool

Waarom een krokodil? "Omdat ze cool zijn. Ze zitten fantastisch in elkaar en van fotomateriaal op het web is het ondoenlijk een anatomisch correct model te maken. Dat kan alleen wanneer je ze echt uit elkaar haalt." Ze zal van iedere stap in het project online verslag doen in woord en beeld. Het plan is een gestandaardiseerde methode te ontwikkelen voor het modelleren van dieren en terloops haar PhD te halen. Inspirerend.

Meer content

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies