Preview Shift 2 Unleashed: pijn in je nek

Vorig artikel Volgend artikel

Dat had ik nog niet gedaan, een ontwikkelaar die tegenover me staat vertellen dat ik het verschil tussen zijn nieuwe game en de vorige niet zo zie. Maar dat is wel precies wat er gebeurde afgelopen maandag op de presentatie van (schijnbaar ex-Need For Speed) Shift 2 Unleashed, waar ik DICE producer Marcus Nilsson tegenover me had. En achteraf heb ik daar geen spijt van, want het heeft me de context opgeleverd die ik nodig had om te zien dat er wel degelijk veranderingen zijn.

Preview Shift 2 Unleashed: pijn in je nek

Nilsson heeft zojuist laten zien dat de nieuwe game gebruik maakt van het in Need for Speed Hot Pursuit gepionierde Autolog, dat nachtraces beduidend anders zijn dan in de eerste Shift en dat ze veel feedback hebben gehad van echte racers, maar ik ben nog niet overtuigd. Mijn race op Spa-Francorchamps voelt precies zo aan als ik me dat herinner van anderhalf jaar geleden: de auto gromt, ik heb constant het idee dat ik de macht over de controller verlies en het circuit is nog steeds vreselijk vervelend qua bochtenwerk.

Screen shot 2011-02-24 at 00.19.56

Ik vraag hem tijdens het interviewslot: "wat mis ik?" Want het kan toch niet zo zijn dat deze game precies zo aanvoelt als de vorige, met als enige toevoeging autolog en een -voor mij oninteressant- aantal auto's en parcoursen? Nee, zegt hij, ik heb iets heel belangrijks gemist. En dat is de helmetcam, een camerastandpunt dat je letterlijk in de helm van de coureur zet, met alle beweging die daarbij hoort. Want als je nu remt, gaat je hoofd (en dus de camera) naar voren. Ook de G-krachten die flinke bochten met zich mee brengen laten je hoofd onwillekeurig draaien en dat wordt allemaal verwerkt in een beleving die volgens ? "het allerdichtste in de buurt komt van wat een echte racer ervaart."

Is dat genoeg om een hele nieuwe game te dragen? Nee, er is meer, maar zoals de helmetcam op het eerste oog niet heel veel afwijkt van de cockpit-cam die de eerste Shift al uniek maakte zijn er meer veranderingen die niet zo evident zijn en je in een gemiddelde trailer dus niet echt gaat kunnen identificeren. Zo is de tuning-mogelijkheid enorm uitgebreid en zie je ook direct via een inidicator die de performance index genoemd wordt in wat voor klasse een auto zit en hoe heftig de tuning is, zodat je direct kunt zien dat een C830 auto meer power heeft dan een C591, hoewel dat niet per sé wil zeggen dat 'ie ook beter rijdt. Dat maakt het interessanter dan ooit om via autolog te laten zien dat je iemand verslagen hebt, want ze kunnen dus wel zien wat voor soort auto je hebt, maar niet hoe hij precies getuned is om op die classificatie uit te komen.

Screen shot 2011-02-24 at 00.20.09

En zo krijg ik van de zichtbaar geschrokken Zweed nog wat extra informatie in een poging om me toch te overtuigen van de merites van Unleashed. Over de grotere variatie in evenementen, met extra retro-cups, speciale auto's, endurance-races (veel plezier met het autologgen van de 24 uur van Le Mans) en manieren die in de game gebruikt worden om racen en time trials interessant te houden. En die nachtraces? Dat is inderdaad linke soep, zeker als je in de helmetcam zit en door de auto rammelt omdat je pas op het laatste moment ziet dat er bochten aankomen en je vol in de ankers moet gaan om niet weer achterstevoren komen te staan.

Evolutie dus, geen revolutie. Qua aantallen tracks en auto's zal Shift het nooit winnen, al herhaalt Nilsson een aantal keren dat dit ook niet de insteek in,maar voor wie de eerste game gemist heeft is dit misschien wel hét moment om te gaan proeven aan een échte real driving experience, want dat streepje heeft Shift nog steeds voor.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies