Geformeerde band via YouTube: toeval of slimme marketing?

Vorig artikel Volgend artikel
Geformeerde band via YouTube: toeval of slimme marketing?

Vele zangers en zangeressen doen op YouTube bovendien een poging hun “15 minutes of fame”. YouTube heeft wat dat betreft immers ongekende marketing mogelijkheden, dat mag inmiddels bekend zijn. Onze eigen Esmee Denters maakte er carrière mee.

Een nieuwe ster aan de horizon zou Mia Rose kunnen zijn. Zij maakte onderdeel uit van een uniek concept op YouTube.

Rose plaatste een zelfgemaakt nummer online:



Vervolgens ging dat nummer een eigen leven leiden. Een drummer die zij niet kent nam het nummer over en plaatste drums achter haar nummer:

Vervolgens kwam er een basgitarist die er weer zijn toevoeging aan gaf. Dit resulteerde in een mooi samenspel tussen drie musici die elkaar niet kenden:

Een uniek web 2.0 concept. In een paar weken tijd werd Mia Rose enorm populair. Ze werd bovendien benaderd door platenmaatschappijen. Dus haar toekomst lijkt gegarandeerd.

Maar is Rose echt?

Zoals bij elk concept zit ook hier een keerzijde aan. Waar de populariteit groeit, groeit ook de tegenstand. Steeds meer ‘tegenstanders’ van Rose meldden zich online. Inmiddels wordt er ook getwijfeld aan de oprechtheid van het geheel. Boze tongen beweren dat alles een opzetje was. Een goed doordachte marketingtruc waarbij de musici elkaar wel degelijk zouden hebben gekend. Ze zou de volgende ‘Lonelygirl15” zijn. Bovendien zou met nep-accounts de populariteit van Rose omhoog gestuwd zijn. Rolling Stone schreef er een artikel over.

Het is onduidelijk of Rose nu een goed opgezet marketing-plan is geweest of dat ze een toevallige hit was die daar vervolgens slim gebruik van heeft gemaakt. Het hele verhaal geeft echter wel weer de ongekende marketingmogelijkheden van YouTube weer.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies