Gaming09.12.2010

Weg uit de hel: waarom Farmville moet branden


Het heeft even geduurd voordat ik het voor mezelf wilde toegeven. Dat ik het niet kon laten. Dat ik ongemerkt toch een van die mensen was geworden die constant bezig zijn met hun boerderij. Want inderdaad, dit is een verhaal over Farmville, het excuus dat miljoenen mensen van het werk afhoudt, zo niet van belangrijkere dingen.

Ik ben een maandje of drie geleden begonnen met het idee: als dit spel 80 miljoen mensen in zijn grip kan houden dan moet ik toch eens kijken wat het voor iets is. Angst had ik niet, niet zoals ik angst heb voor het tijdverslindende MMO-monster dat World of Warcraft heet en aan genoeg mensen hun relatie, baan of leven in het algemeen gekost heeft. Maar dat, ben ik tot mijn spijt achtergekomen, was onverstandig.

weg-uit-de-hel-waarom-farmville-moet-bra.jpg
weg-uit-de-hel-waarom-farmville-moet-bra.jpg

Het begint altijd simpel. Je krijgt een paar vakjes grond en een uitleg over hoe het ploegen, zaaien en oogsten werkt en je bent van start. Vrolijk ploeg je wat grond om, zaait iets er in en denkt: “en nu?” En nu niks, dus je laat het voor wat het is en gaat verder met je (Facebook) leven. Maar dan, een paar uur later, krijg je een bericht. ‘Strawberries are ready to harvest’. Als je daarop reageert, begint een kettingreactie van beloning, schuldgevoel en aantrekking.

Want twee weken later zit je nauwlettend in de gaten te houden wat je moet zaaien voor maximaal resultaat, wanneer je kunt oogsten, of je moet investeren in nog een varken of moet doorsparen voor een zilveren pony en hoe je genoeg vrienden bij elkaar krijgt om je boerderij groter te laten worden. En vooral dat laatste vat samen waarom Zynga een heel, heel gemeen bedrijf is.

Want als er één ding duidelijk is na drie maanden Farmville, dan is het dan dit spel helemaal niet leuk is. En toch blijf ik spelen. Nu moet ik erbij zeggen: ik hou ook van Role Playing Games, die vooral uitblinken in het omhoog laten gaan van cijfertjes, of het nu je experience is of de schade die je wapen toebrengt aan je tegenstanders. Ik weet nog precies hoe trots ik was toen ik in Final Fantasy 7 eindelijk zo ver was dat ik 9999 schade deed aan een tegenstander, terwijl ik eigenlijk maar 700 nodig had. Maar dat terzijde.

Screen shot 2010-11-29 at 22.46.30

Mijn punt is dat Farmville ook dat primitieve aspect van het brein aanspreekt dat je ook verleidt om Air Miles te sparen, koopzegels te kopen of (veel toepasselijker in dit geval) zo veel mogelijk vrienden toe te voegen aan je Facebook vriendenlijst: we willen graag dat cijfertjes die we associëren met onszelf omhoog gaan, dat we iets aan het opbouwen zijn. Voor later, want dat is wat ons brein ons vertelt: later, als we dingen nodig hebben, als de winter komt, als de mammoeten niet meer voorradig zijn. Maar er is natuurlijk helemaal geen later.

Nu word je natuurlijk in alle vormen van games bedonderd over het belang van je acties, RPG’s voorop en de MMO-varianten in het bijzonder. Maar waar het grote verschil zit is in de mechanieken van de games: die zijn gebaseerd op het plezier van het spelen zelf, de verhaalprogressie of de plaats in een groter, permanenter geheel die je als speler bezighouden. Daarin dient het principe hierboven slechts om je te laten investeren in een game, waardoor de kans dat je afgeleid wordt door een andere goede game en die gaat spelen kleiner wordt. 

Maar Farmville, die heeft dat allemaal niet. Die heeft alleen de pure, tot in de puntjes uitgekristalliseerde methode om je altijd aan het werk te houden zonder alle voordelen -zoals speelplezier- van een reguliere game, maar met een extra component: de noodzaak om het virus te propageren. Want de ultieme slimmigheid van Zynga zit ‘m in het feit dat je, eenmaal aan de haak geslagen, geen andere keus hebt dan medeslachtoffers te zoeken omdat je boerderij anders met een slakkengangetje vooruit gaat. De grootste sprongen maak je namelijk als je buren je komen helpen, maar dan heb je wel buren nodig, dus nodig je mensen uit.

Screen shot 2010-11-29 at 22.32.35

En als jullie dan buren zijn, krijg je constante communicatie over elkaars boerderijen, wat iemand gevonden heeft terwijl hij aan het oogsten was, dat ze graag een nagel van je zouden hebben, of je de verloren Lama een thuis wil geven (misschien een leuk nieuw programma voor BNN, Media Markt sponsort wel) en meer van dat soort belachelijke wallposts. Maar je moet. Alles wat je doet wordt beter als je het deelt, als je deelt krijg je zelf ook meer, als je meer krijgt kun je opnieuw delen, ad infinitum. Ja, je krijgt waarden en normen geleerd tijdens het spelen, maar dan wel van de duivel zelf.

Zynga heeft zich moeite gedaan om Farmville meer een echte game te maken nadat andere, latere games wel iets van gameplay hadden, maar het is weinig meer dan een slecht verhulde poging om meer mechanieken met elkaar te verweven die je uiteindelijk richting de gewenste actie pushen: het kopen van Farm Cash. Alles andere staat in dienst van die uitgave die Zynga geld in het laatje brengt. En als je dat eenmaal op je creditcard-afschrijving hebt staan, hoe makkelijk is het dan om het nog een keer te doen? Het zijn maar een paar euro, who cares? Well, I do. En nu is het dus genoeg. Ik stop. Ik koop geen Farm Cash, ga niet langs start en ik ga ook niet verder met mijn veel te trage progressie richting een grote boerderij waar ik nog meer werk op moet verzetten. Dan kan ik net zo goed Cow clicker gaan spelen.

Ik denk dat ik eens World of Warcraft ga spelen, dat moet toch beter zijn als dit.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Farmville

​Uitgever GTA koopt FarmVille-maker Zynga voor 11,2 miljard euro

Game-uitgever Take-Two Interactive koopt het bedrijf achter FarmVille: Zynga. Het de grootste overname in de gamewereld tot nu toe, want Take-Two legt maar liefst 12,7 miljard dollar (11,2 miljard euro) uit aan de maker...

Gaming10.01.2022

​Uitgever GTA koopt FarmVille-maker Zynga voor 11,2 miljard euro

Zynga is gehackt: 172 miljoen wachtwoorden gestolen

Gameontwikkelaar Zynga, bekend van Farmville en Words with Friends, is gehackt. Er zijn miljoenen accounts onveilig geworden en 172 miljoen wachtwoorden gelekt. De hack vond plaats in september, maar is deze week aan het...

Gaming21.12.2019

Zynga is gehackt: 172 miljoen wachtwoorden gestolen

Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

Hoera! Facebook belooft een einde te maken aan alle irritante uitnodigingen van spelletjes zoals Candy Crush en Farmville. Dat maakte Mark Zuckerberg bekend tijdens een bijeenkomst in India. Volgens Zuckerburg kijkt Fac...

Social Media29.10.2015

Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

Aantal actieve spelers van Zynga-games bijna gehalveerd.

Was Farmville van spelletjesmaker Zynga lang de onbetwiste nummer één onder de social games, nu is er maar weinig over van het enthousiasme van de miljoenen mensen die dit spel dagelijks speelden. Ook andere spelen va...

Gaming08.08.2013

Aantal actieve spelers van Zynga-games bijna gehalveerd.

Zynga voor de rechter vanwege aandelenfraude

De online spelletjesfabrikant Zynga moet binnenkort voor de rechtbank verschijnen. Volgens gameweblog Kotaku zullen vijf advocatenkantoren onderzoeken of topbestuurders van het gamebedrijf betrokken zijn geweest bij aand...

Gaming30.07.2012

Zynga voor de rechter vanwege aandelenfraude

Zynga nog niet klaar voor ‘mobiele wereld’

De CEO van Zynga, Mark Pincus, vertelde gisteren dat het bedrijf niet zo extreem zal investeren in mobiele games dan dat het bedrijf investeerde in web-based spellen zoals FarmVille en in mindere mate CityVille. Dit onda...

Gaming11.07.2012

Zynga nog niet klaar voor ‘mobiele wereld’

Zynga maakt animatie-film van Farmville

Spelproducent Zynga heeft zeker geen plannen om met Farmville naar Hollywood te gaan ondanks de vele hardnekkige geruchten. In plaats daarvan komt FarmVille wel tot leven in een korte animatiefilm met actrice Jennifer Ga...

Gaming10.12.2011

Zynga maakt animatie-film van Farmville

The Sims Social gaat succesvol de concurrentie aan met Zynga’s -Ville games

Eind augustus zorgde The Sims Social al voor een verrassing. Na een week had het spel al 4.6 miljoen dagelijkse gebruikers en was het slechts een kwestie van tijd voordat het FarmVille zou inhalen. En dat is inmiddels g...

Gaming10.09.2011

The Sims Social gaat succesvol de concurrentie aan met Zynga’s -Ville games

Verder lezen over Social Games

Een kubus met Bluetooth

De Rubik's kubus is voor velen een verschrikking die leidt tot torenhoge frustraties. Denk je dat je de kubus bijna hebt opgelost, blijkt dat gele blokje nog bij het blauwe vlak te zitten. De enige optie? Alles weer hele...

Technology18.06.2018

Een kubus met Bluetooth

Makkelijker op te lossen?
Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

HQ is een nieuwe twist op een oude formule: de trivia-quiz. De mobiele iOS- en Android-app van de makers van Vine laat je elke dag twee keer met duizenden anderen online op je iPhone strijden om een echte prijzenpot door...

Gaming27.03.2018

Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

250.000 dollar in de pot
Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Misschien heb je nog nooit van Pirate Kings gehoord, maar de game heeft inmiddels al meer dan 75 miljoen gebruikers op Facebook en via een eigen iOS en Android app. Het wordt gemaakt door Jelly Button Games, een van de g...

Gaming04.01.2017

Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Israëlische Jelly Button Games gaat hard
Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

Hoera! Facebook belooft een einde te maken aan alle irritante uitnodigingen van spelletjes zoals Candy Crush en Farmville. Dat maakte Mark Zuckerberg bekend tijdens een bijeenkomst in India. Volgens Zuckerburg kijkt Fac...

Social Media29.10.2015

Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball BounceSEGA doet een Peggle met Super Monkey Ball Bounce, maar probeert nog wel het een en ander te verbeteren wat betreft look & feel. Net als het origineel is ook deze variant van de pachinko/flipperka...

Gaming10.09.2014

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball Bounce, Robot Dance Party, Gemini Strike
EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Electronic Arts, zoals je uitgever EA eigenlijk zou moeten noemen, maakte vandaag bekend dat vanaf 14 juni de stekker uit Facebook-games The Sims Social, SimCity Social en Pet Society wordt getrokken. De boodschap liet a...

Gaming16.04.2013

EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Het jaar 2012 was een groot jaar voor Games op Facebook, populaire games als Angry Birds, SongPop, Dragon City en Texas Holdem Poker worden gespeeld door miljoenen gebruikers verspreid over heel de wereld.Rebel Entertain...

Gaming04.01.2013

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook

Eerder vandaag heeft het Facebook games team bekend gemaakt dat er iedere maand meer dan 235 miljoen mensen games spelen op Facebook. Vorig jaar waren dat er nog 205 miljoen per maand. Sinds het begin van dit jaar is het...

Gaming14.08.2012

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook