Gaming23.08.2012

Onbekend maar niet onbemind: Alien Spidy zat verstopt op Gamescom


Het eerste wat opviel aan Gamescom 2012 was de aanwezigheid van de grote titels. Titels als Call of Duty Black Ops 2, FIFA 13, Borderlands 2, etc. Omdat ik wel kan aanvoelen dat over die spellen genoeg artikelen geschreven gaan worden ging ik op zoek naar de spellen die minder aanwezig waren, die ergens in een hoekje gespeeld konden worden. Misschien kon ik ergens wel verrast worden door een spel dat niet de helft van een zaal opeiste. Een spel waar geen rij voor stond, dat finaal over het hoofd werd gezien, maar toch zeker het spelen waard was. Gelukkig had ik dat spel na enig zoeken gevonden.

onbekend-maar-niet-onbemind-alien-spidy-.jpg
onbekend-maar-niet-onbemind-alien-spidy-.jpg

Alien Spidy is een kleurrijke 2D-platformer waarin je een buitenaards spinnetje bestuurd die de formule van elke 2D-platformer volgt, namelijk van punt A naar punt B gaan. Maar dat gaat zo makkelijk niet, want er zijn genoeg obstakels die je moet zien te overkomen. En zoals spinnen dat doen kun je een web schieten, waaraan je over afgronden en vijanden kunt slingeren. Met die beschrijving kun je Alien Spidy samenvatten. Het klinkt misschien een beetje als een simpel spelletje, maar wie heeft ooit gezegd dat simpele spellen niet leuk kunnen zijn? Ik stond wel de hele demo lang met een grijns op mijn gezicht, ook wanneer ik voor de twaalfde keer dezelfde afgrond in viel.

Aan het einde van elk level wordt je beoordeelt hoe je het level gespeeld hebt. Die beoordeling is gebaseerd op hoe vaak je gebruik moest maken van een checkpoint, hoeveel punten je hebt verzameld (punten zijn kleine lampjes verspreid door het level, de gele lampjes zijn punten waard, de rode lampjes kosten je punten). Naast het platformen zitten er ook hier en daar kleine puzzel elementjes, bijvoorbeeld een vijand afleiden met een stukje fruit. In elk level kom je ook nog bubbels tegen die superkrachten bevatten. Zo geven sommige bubbels je een supersprong, sommige geven je vaardigheid om tijdelijk te kunnen zwemmen, etc. Iemand die niet vies is van een platformer op zijn tijd kan uitkijken naar dit spel dat verkrijgbaar gaat zijn op XBLA, PSN, de Vita, Mac en PC.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.