​Waarom we nu wél steden vol elektrische deelscooters hebben

​Waarom we nu wél steden vol elektrische deelscooters hebben

Vorig artikel Volgend artikel

In Rotterdam struikel je er bijna over, terwijl het in Amsterdam nog een beetje los moet komen met de Felyx-, Go-, Check- en overige deelscooters. We zijn als redelijk innovatief land eigenlijk best laat met deze innovatie. Dit is waarom we nu wél klaar zijn voor de scooterdeeleconomie.

Deelscooters

Deelscooters zijn niet per se bedoeld om de plek in te nemen van het openbaar vervoer. Het gaat vaak juist om die laatste meters als je al uit het openbaar vervoer bent gestapt. Dat laatste stukje van deur-tot-deur. Zo’n deelscooter heeft een bepaald gebied waarbinnen hij moet blijven. Hij zal niet exploderen of blokkeren als je buiten dat gebied gaat, maar je blijft dan betalen voor het gebruik, ook als je hem parkeert en ergens een ijsje gaat eten.

Als je een ijsje gaat eten, dan is dat niet zo’n probleem: dat duurt een kwartier en dan ga je weer terug. Ga je echter niet meer terug, of wordt dat ijsje ineens een driegangendiner, dan is de kans groot dat je ten eerste een hoge rekening gepresenteerd krijgt en ten tweede de scooter naar het scootergebied moet gaan duwen. Immers raakt die elektriciteit ook wel eens op. Kortom, die handige deelscooter moet wel zoveel mogelijk binnen het aangegeven gebied blijven. Het is een enorm handig systeem waarvan veelvuldig gebruik wordt gemaakt: het kost weinig moeite, je kunt met een app zo zien waar de dichtstbijzijnde scooter is en hoeveel energie hij nog heeft en je kunt hem ook vaak nog met zijn tweeën gebruiken ook.

Problemen met escooters

Het heeft nog een tweede doel: het uit de stad houden van auto’s. Als iedereen met een scooter rijdt, dan zijn er minder parkeerproblemen en autofiles in steden. Echter zorgen ze tegelijkertijd voor problemen: mensen met een rolstoel kunnen er niet goed langs wanneer ze zomaar op een trottoir zijn gestald. Bovendien pakken mensen zo’n scootertje die het helemaal niet gewend zijn om zo hard te gaan, waardoor er eerder gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan.

Je komt ook niet zomaar overal mee weg als je zo’n scooter huurt. Bij veel bedrijven kunnen mensen verkeerd geparkeerde scooters fotograferen en melden bij het verhuurbedrijf. De laatste persoon die de scooter heeft gehuurd, krijgt vervolgens een waarschuwing (en eventueel een boete van 50 euro voor het weghalen van de scooter). Drie waarschuwingen verder: een half jaar rijontzegging op scooters van dat bedrijf. Uiteindelijk is dat ook een van de redenen dat gemeenten in eerste instantie wat terughoudend zijn in het implementeren van die deelscooters. In Amsterdam ligt het project met Aziatische deelfietsen nog vers in het geheugen: honderden deelfietsen waren uiteindelijk overal en nergens door de hele stad te vinden. Plus: moeten we dat wel willen, zoveel van hetzelfde merk en zoveel rommel in de publieke ruimte?

Veel Felyx in Amsterdam

Uiteindelijk heeft het gemak en de vraag het vooralsnog gewonnen van de kritiek en zorgen. Juist omdat de scooters allemaal heel duidelijk zijn gemarkeerd met het merk (mede om mensen te laten zien welke app ze moeten hebben), worden mensen ook eerder aangesproken op eventuele problemen met deze scooters. Het werkt dus twee kanten op. Vergeet ook de stepjes niet. Andere Europese steden hebben veel overlast van elektrische stepjes. Deze liggen door de hele stad verspreid en maken het straatbeeld enorm rommelig. Hoewel dat risico ook op de loer ligt met elektrische scooters, zijn die wat duurder en nemen ze wat meer ruimte in, waardoor ze in iets minder grote getalen komen.

Er zijn zeker nog meer problemen die op de loer liggen: het is immers minder gezond dan de fiets pakken. Het kost geld (zo’n 15 tot 20 euro per uur, maar toch). Plus: er is inmiddels een levendige online handel in accounts. Heb je namelijk eenmaal een account, dan moet je bewijzen dat je een geldig rijbewijs hebt. Koop je van iemand een account, dan kun je (ook als minderjarige) doen alsof je het geldige rijbewijs hebt. Tot nu toe zien we de deelscooters zoals die van Felyx echter steeds meer in de grote steden en dat komt uiteindelijk vooral voort uit het idee dat ze gedeeltelijk plaats kunnen maken voor auto’s in de stad. Dat is uiteindelijk waarschijnlijk een duurzamere oplossing, maar vergelijk je het met ouderwets de fiets pakken, dan is het weer een heel ander verhaal. Kortom, hoewel de scooters nu door menig stad worden verwelkomt, zijn er nog veel hordes die moeten worden genomen om iedereen deze innovatie te laten waarderen.


Beeldbron: sergeitokmakov

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies