Technology13.06.2021

​Waarom we nu wél steden vol elektrische deelscooters hebben


In Rotterdam struikel je er bijna over, terwijl het in Amsterdam nog een beetje los moet komen met de Felyx-, Go-, Check– en overige deelscooters. We zijn als redelijk innovatief land eigenlijk best laat met deze innovatie. Dit is waarom we nu wél klaar zijn voor de scooterdeeleconomie.

Deelscooters

Deelscooters zijn niet per se bedoeld om de plek in te nemen van het openbaar vervoer. Het gaat vaak juist om die laatste meters als je al uit het openbaar vervoer bent gestapt. Dat laatste stukje van deur-tot-deur. Zo’n deelscooter heeft een bepaald gebied waarbinnen hij moet blijven. Hij zal niet exploderen of blokkeren als je buiten dat gebied gaat, maar je blijft dan betalen voor het gebruik, ook als je hem parkeert en ergens een ijsje gaat eten.

Als je een ijsje gaat eten, dan is dat niet zo’n probleem: dat duurt een kwartier en dan ga je weer terug. Ga je echter niet meer terug, of wordt dat ijsje ineens een driegangendiner, dan is de kans groot dat je ten eerste een hoge rekening gepresenteerd krijgt en ten tweede de scooter naar het scootergebied moet gaan duwen. Immers raakt die elektriciteit ook wel eens op. Kortom, die handige deelscooter moet wel zoveel mogelijk binnen het aangegeven gebied blijven. Het is een enorm handig systeem waarvan veelvuldig gebruik wordt gemaakt: het kost weinig moeite, je kunt met een app zo zien waar de dichtstbijzijnde scooter is en hoeveel energie hij nog heeft en je kunt hem ook vaak nog met zijn tweeën gebruiken ook.

Problemen met escooters

Het heeft nog een tweede doel: het uit de stad houden van auto’s. Als iedereen met een scooter rijdt, dan zijn er minder parkeerproblemen en autofiles in steden. Echter zorgen ze tegelijkertijd voor problemen: mensen met een rolstoel kunnen er niet goed langs wanneer ze zomaar op een trottoir zijn gestald. Bovendien pakken mensen zo’n scootertje die het helemaal niet gewend zijn om zo hard te gaan, waardoor er eerder gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan.

Je komt ook niet zomaar overal mee weg als je zo’n scooter huurt. Bij veel bedrijven kunnen mensen verkeerd geparkeerde scooters fotograferen en melden bij het verhuurbedrijf. De laatste persoon die de scooter heeft gehuurd, krijgt vervolgens een waarschuwing (en eventueel een boete van 50 euro voor het weghalen van de scooter). Drie waarschuwingen verder: een half jaar rijontzegging op scooters van dat bedrijf. Uiteindelijk is dat ook een van de redenen dat gemeenten in eerste instantie wat terughoudend zijn in het implementeren van die deelscooters. In Amsterdam ligt het project met Aziatische deelfietsen nog vers in het geheugen: honderden deelfietsen waren uiteindelijk overal en nergens door de hele stad te vinden. Plus: moeten we dat wel willen, zoveel van hetzelfde merk en zoveel rommel in de publieke ruimte?

Veel Felyx in Amsterdam

Uiteindelijk heeft het gemak en de vraag het vooralsnog gewonnen van de kritiek en zorgen. Juist omdat de scooters allemaal heel duidelijk zijn gemarkeerd met het merk (mede om mensen te laten zien welke app ze moeten hebben), worden mensen ook eerder aangesproken op eventuele problemen met deze scooters. Het werkt dus twee kanten op. Vergeet ook de stepjes niet. Andere Europese steden hebben veel overlast van elektrische stepjes. Deze liggen door de hele stad verspreid en maken het straatbeeld enorm rommelig. Hoewel dat risico ook op de loer ligt met elektrische scooters, zijn die wat duurder en nemen ze wat meer ruimte in, waardoor ze in iets minder grote getalen komen.

Er zijn zeker nog meer problemen die op de loer liggen: het is immers minder gezond dan de fiets pakken. Het kost geld (zo’n 15 tot 20 euro per uur, maar toch). Plus: er is inmiddels een levendige online handel in accounts. Heb je namelijk eenmaal een account, dan moet je bewijzen dat je een geldig rijbewijs hebt. Koop je van iemand een account, dan kun je (ook als minderjarige) doen alsof je het geldige rijbewijs hebt. Tot nu toe zien we de deelscooters zoals die van Felyx echter steeds meer in de grote steden en dat komt uiteindelijk vooral voort uit het idee dat ze gedeeltelijk plaats kunnen maken voor auto’s in de stad. Dat is uiteindelijk waarschijnlijk een duurzamere oplossing, maar vergelijk je het met ouderwets de fiets pakken, dan is het weer een heel ander verhaal. Kortom, hoewel de scooters nu door menig stad worden verwelkomt, zijn er nog veel hordes die moeten worden genomen om iedereen deze innovatie te laten waarderen.

Beeldbron: sergeitokmakov

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Elektrisch rijden

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Hoewel tientallen Chinese merken de automarkt volstorten met nieuwe modellen zijn er ook nieuwe merken die niet uit het land van de lange muur komen. Neem het Zuid-Koreaanse bedrijf KG. Dat kocht het eveneens Koreaanse S...

Automotive14.03.2024

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

Het Amerikaanse autobedrijf Rivian heeft drie nieuwe elektrische bolides geïntroduceerd. De Tesla-concurrent komt met een elektrische SUV genaamd R2, maar ook met twee crossovers die in een lager prijssegment zitten: R3...

Automotive08.03.2024

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat i...

Automotive06.03.2024

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Hey, het is de General E!
​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

Mercedes-Benz was van plan om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen te verkopen, maar trekt die belofte in. Het heeft aangegeven dat het niet haalbaar is. Drie jaar geleden dacht Mercedes daar nog heel anders...

Automotive23.02.2024

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s