Gadgets26.05.2020

Het wordt tijd dat Nederland elektrische steps gaat goedkeuren


Als je ‘in the middle of somewhere’ in Nederland woont kom je ze sowieso niet tegen en herken je ze misschien niet eens. Maar ook als je in een van onze grote steden woont zie je ze niet. Ga je de grens over naar Antwerpen of Parijs, dan kom je ze overal tegen. Vlieg je vaak over de wereld, dan struikel je er letterlijk over. Ze hebben zelfs eigen parkeerplaatsen op de openbare weg. We hebben het over elektrische steps. In Nederland nog steeds hardnekkig verboden.

Je kunt de overheid niet verwijten dat ze groen denken ook al staat ons land vol met windmolens – en die komen er nog volop bij. Het beleid rond elektrische auto’s is na wat uitglijders (te hoge subsidies in de eerste jaren) omgeslagen. Over een paar jaar betaal je weer net zoveel belasting (lees bijtelling) als voor een auto op fossiele brandstof. De EU heeft inmiddels snode plannen rond afschaffing van de BTW op elektrische auto’s. Nederland zal als eerste hier wel onderuit proberen te komen, dat is koffiedik kijken maar niets wijst op een andere gedachte.

Door Covid-19 verandert er veel, heel veel, en ook de wijze van transport zou zo maar eens volledig kunnen worden gereset. In veel landen is groen denken en handelen een gemeengoed aan het worden. In ons land zien we echter al jaren een trend door de aanschaf van e-bikes, Amsterdam uitgezonderd. De komst van de e-bike heeft gezorgd voor een explosie in aanschaf van deze fietsen. Tegenwoordig overstijgen de verkochte aantallen ruimschoots de traditionele fiets. Met elektrische auto’s gaat dat nog even duren. Alleen in Noorwegen zijn ze op het punt dat hier de elektrische voertuigen het winnen op aantal.

Last Mile vervoersmiddelen

Met de toename van elektrische auto’s en veranderingen in het publieke transport worden ook oplossingen voor ’the last mile’ vervoersmiddelen belangrijker. Het is het grotere plaatje waar elektrische fietsen, scooters, steps en zelf boards in passen. Een moderne samenleving, energiebewust en vooral deelbaar. We zijn nog heel ver weg van een deeleconomie waarin bezit niet langer de norm is. Een auto kun je delen, net als je caravan, je boot, je scooter en soms ook je fiets.

De elektrische step is wat dat betreft een game changers. Het deelbare transportmiddel vind je in veel grote steden op iedere hoek van de straat. Maar niet in Nederland. Zij die niet worden geacht na te denken hebben nu een escape, we hebben wel andere problemen om over na te denken op dit moment als over elektrische steps. En dat is ’the bull’ – midden in de roos, de elektrische step is een oplossing, een aanvulling, een extra transportmiddel, schoon, handig en veilig en vooral geen probleem.

e-Steps en e-Scooters op de hoek van de straat in Berlijn
e-Steps en e-Scooters op de hoek van de straat in Berlijn

De impact van tweewielers op de afname van olie

Er zijn ook hogere machten. Oliemaatschappijen klagen dat over de teruglopende afname van olievaten. Zij geven aan te worden getroffen door elektrische transportmiddelen en hun toenemende populariteit in de wereld van vandaag. Een recente studie van BloombergNEF toont aan dat elektrische voertuigen ongeveer een miljoen vaten olieverbruik van de wereld wegnemen wat neerkomt op 1 procent van het dagelijks verbruik.

Vreemd genoeg komt deze lichte afname voornamelijk tot stand door twee- en driewielige voertuigen op elektrische batterijen en dus niet door welke andere vorm van duurzaam vervoer dan ook. Het zijn de elektrische fietsen, trikes en scooters die het wereldwijde olieverbruik op grote schaal lijken te verstoren. In 2020 is nu al deze transportcategorie verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van het vermeden olieverbruik. Omgekeerd zorgen deze vervoersmiddelen ook voor meer bewustzijn voor een schonere wereld.

Nederland zou een voorbeeld moeten zijn

Helaas is bij ons dat bewustzijn bij de overheid nog niet aanwezig. Laten we vooral niet betitelen op nieuwe en schone transportmiddelen. Zeker niet als ze iets toevoegen en een extra oplossing zijn voor onze logistiek in ons land. Iedere vorm draagt hieraan bij en ook de elektrische step is een oplossing. Wel rijden op speedbikes die 45 km/uur gaan, maar een elektrische step verbieden is niet langer te verdedigen. Juist nu we een reset krijgen van onze economie. In onze manier van leven past vandaag niet langer het hardnekkig weigeren van vooruitgang en inzet van innovatie. Zeker in transport en logistiek. Nederland zou een voorbeeld moeten zijn.

e-Steps, alleen niet in Nederland
e-Steps, alleen niet in Nederland
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Elektrisch rijden

Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk

Tesla Cybertruck is een gevaarte dat nogal opvalt, zeker als er een parkeerplaats mee vol staat. Dat zag ook een persoon met een graffitispuit en een hekel aan Elon Musk...

Automotive24.06.2024

Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk

Kijk je ogen uit bij de eerste beelden van de Bugatti Tourbillon

Hoewel het de opvolger van de Chiron wordt genoemd, onthult Bugatti dat geen enkel onderdeel hetzelfde is: alles aan Bugatti Tourbillon is gloednieuw. 

Automotive24.06.2024

Kijk je ogen uit bij de eerste beelden van de Bugatti Tourbillon

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

Het Franse DS Automobiles, inmiddels onderdeel van Stellantis, is al jaren succesvol in het FIA Formula E Wereldkampioenschap met het raceteam DS Techeetah. Inmiddels hebben ze ook meerdere kampioenschappen gewonnen, zowel bij de rijders al bij de constructeurs.

Automotive23.05.2024

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Op de techbeurs VivaTech 2024, die van 22-25 mei in Parijs plaatsvindt, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische vooruitgangen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.

Automotive23.05.2024

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Het is een leuke bolide om te zien: de Zeekr Mix. Of hij ook goed rijdt, dat moeten we nog afwachten: en überhaupt of deze bolide ook naar Europa komt.

Automotive30.04.2024

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Elektrisch rijden is aantrekkelijk, maar niet voor iedereen. Sommige mensen willen per se een privé-laadpaal, anders willen ze niet elektrisch rijden.

Technology29.04.2024

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw