De elektrische step is bezig aan een opmars

De elektrische step is bezig aan een opmars

Petitie gestart om wetgeving te veranderen

Vorig artikel Volgend artikel

In veel Europese steden, de Verenigde Staten en Australië zie je ze in het straatbeeld: de elektrische step. Een ideaal vervoermiddel voor wie zich gemakkelijk en snel door de stad wil verplaatsen. Maar het apparaat haalt behoorlijke snelheden (tot 25 km/u) en er gebeuren in het buitenland regelmatig ongelukken met het vervoermiddel. Daarom mag het in Nederland (nog) niet op de openbare weg. Wil je een elektrische step aanschaffen of heb je er al eentje? Dan kun je ermee rijden op privé terrein of op (afgesloten) pleintjes.

Elektrische step is de nieuwe deelfiets?

Een paar jaar geleden doken ineens overal in de grote steden deelfietsen op. Veel aanbieders kwamen tegelijk met een shared systeem op de markt en dit zorgde voor een behoorlijke wildgroei aan fietsen. Een doorn in het oog van de gemeentes, die de fietsen op allerlei plekken terugvonden. In het buitenland is de elektrische step in een aantal steden al hét nieuwe vervoermiddel voor kortere afstanden. Je hoeft zelf niet eens meer te trappen en de meeste inwoners en toeristen vinden het leuk om zo'n stepje eens te proberen. Soms is het dragen van een helm verplicht, maar dat hangt af van de verkeersregels in een land.

In ons buurland België kun je met een elektrische step gewoon op de openbare weg rijden. Als je onlangs in Brussel bent geweest, dan heb je ongetwijfeld mensen op een elektrische step zien rijden. Er zijn daar nu 6 e-step verhuurbedrijven en meer dan 3000 exemplaren rijden rond.

Regels in Nederland en petitie

In Nederland mag je dus niet met een e-step de openbare weg op. Dat is ook niet toegestaan met elektrische skateboards en hoverboards. En onder openbare weg wordt ook het voet-en fietspad verstaan. Als een elektrisch voertuig geen RDW-keuring en verzekeringsplaatje heeft, mag het niet op de openbare weg. Dat lijkt nogal omslachtig voor een e-step of hoverboard. E-bikes zijn een uitzondering, omdat deze voor de wet geen elektrisch voertuig zijn, je moet als fietser immers zelf blijven trappen.

Om de wetgeving te veranderen, is de online community ESK8.nl een petitie gestart. Zij zijn allen liefhebbers van kleine elektrische voertuigen en willen met de petitie 'Legaliseer personal light electric vehicles' "de groei van mobiliteit in grote steden ontlasten." Een nobel streven, maar natuurlijk handelen zij ook vanuit eigenbelang. Inmiddels is de petitie door meer dan 1700 menen ondertekend. Ze voeren een aantal redenen aan waarom de PLEV's de weg op moeten en die zijn best stevig. Het doel? Vergelijkbare wetgeving met België, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, Denemarken en (binnenkort) Duitsland.

In Breda en Rotterdam kwamen al geluiden dat ze in die steden willen experimenteren met elektrische deelsteps.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies