​Microsoft kan moeilijk vernieuwen dankzij zijn fanatieke fanbase

​Microsoft kan moeilijk vernieuwen dankzij zijn fanatieke fanbase

Vorig artikel Volgend artikel

Windows 11 is nu al een tijdje op de markt en daarin zien we vooral veel vernieuwingen qua ‘motor’ en qua uiterlijk. Microsoft kruipt hiermee dichter tegen de look en feel van Apple aan, maar ook weer niet zo erg dat het een exacte kopie lijkt. Het is voor Microsoft niet altijd makkelijk om te vernieuwen. Dit is waarom.

Dat internet wordt niks

Wist je dat Bill Gates het in de jaren ‘90 helemaal niet voor zich zag dat mensen massaal het internet gingen gebruiken? Microsoft heeft zichzelf daarom flink in de voet geschoten: het was erg laat met meegaan in dat internettijdperk. Dat zien we nu nog steeds: de PC is allang niet meer de ‘hoofdcomputer’ waarop we werken en als we het hebben over grote techbedrijven, dan ploppen vooral Google en Apple op. Dat is niet helemaal terecht: Microsoft is vooral dankzij Windows en Office nog steeds een immens groot techbedrijf.

Misschien is het die ietwat bekrompen denkwijze van de topman en Microsoft waardoor de fans van het bedrijf ook wat meer behoudend zijn. Ze grijpen graag terug naar de gouden tijd van de personal computer. Die tijd waarin paperclipjes ons nog hielpen begrijpen hoe zo’n personal computer eigenlijk werkt en de tijd waarin een crashende pc een blauw scherm liet zien. Inmiddels is dat een zwart scherm geworden, maar nu heeft Microsoft laten weten dat het dat in Windows 11 geïntroduceerde zwarte scherm nu toch weer naar blauw verandert.

Weinig innovatie

Het grootste probleem waar Microsoft tegenaan loopt als het gaat om innovatie, dat is dat het bedrijf zo diepgeworteld is in de zakelijke markt. Bedrijven willen nu eenmaal liever geen grote risico’s lopen, zeker niet als het om hun IT gaat. Juist bij Microsoft weten ze wat ze kunnen verwachten en: verwachten ze ook dat ze blijven krijgen wat ze verwachten, in plaats van dat ze willen worden weggeblazen door innovatie. Immers betekent innovatie niet alleen dat een nieuwe technologie wordt aangeboord met alle kinderziektes van dien: het betekent ook dat je je werknemers moet leren met deze nieuwe innovatie om te gaan. Iets waar niet alle organisaties altijd op zitten te wachten.

Microsoft probeert wel te innoveren. Waar het rond het jaar 2010 enigszins stil leek te liggen qua nieuwe technologieën, zien we dat het de afgelopen jaren meer zijn best doet om wel af en toe een andere keuze te maken dan slechts vernieuwingen toe te voegen die we eigenlijk al bij andere bedrijven hebben gezien. Het probeert producten slimmer te maken met kunstmatige intelligentie, maar wat waarschijnlijk vooral opvalt is dat het bedrijf er opener over lijkt te zijn. Het ziet de persconferenties van Apple en Google en lijkt beter te begrijpen dat transparant overkomen in het voordeel van een techbedrijf kan werken. Zeker als het gaat om kunstmatige intelligentie.

Microsoft kiest een ander pad

Met een vrij nieuwe ceo aan het hoofd heeft Microsoft de afgelopen jaren een heel ander pad bewandeld en dat is te merken. Het heeft bijvoorbeeld ook de cloud omarmt, is in de zoekmachine-industrie tenminste aanwezig met Bing en daarnaast weet het ook op het gebied van videogames populaire consoles te maken. Waarschijnlijk zou het bedrijf in principe veel meer innovaties kunnen doorvoeren, maar het lijkt er heel duidelijk op dat het zich altijd ietwat zal moeten inhouden, simpelweg door het DNA van het bedrijf en de kritische grote bedrijven die gebruikmaken van Microsofts technologie. En uiteindelijk misschien dan toch ook wel die particulieren, die liever een blauw scherm zien bij een crash. Of eigenlijk liever helemaal geen crash, toch?

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies