Cargolux stuurt eerste tien 747 vrachtkisten met pensioen

Cargolux stuurt eerste tien 747 vrachtkisten met pensioen

Europa's grootste freight-only maatschappij blijft wel klant van Boeing

Vorig artikel Volgend artikel

De grootste luchtvaartmaatschappij van het Groothertogdom Luxemburg is de volgende die afscheid gaat nemen van de Boeing 747. In tegenstelling tot veel andere maatschappijen blijft Cargolux Boeing echter wél trouw. De 747-400 Freighter vloot wordt namelijk vervangen door tien 777-8 Freighters van de Amerikaanse vliegtuigbouwer.

Deal officieel beklonken

Afgelopen week heeft Cargolux de deal daarvoor met Boeing formeel afgerond die beide partijen enkele maanden geleden, tijdens de Farnborough Airshow al in potlood overeengekomen waren.

Cargolux is met 30 vrachttoestellen, nu allemaal nog 747’s, Europa’s grootste ‘freight-only’ luchtvaartmaatschappij. De tien 777-8 vrachttoestellen die nu besteld zijn, dienen als vervanging voor de oudste 747’s, de 400F-modellen, van de Luxemburgse maatschappij.

Cargolux-777-8F
Cargolux heeft tien 777-8F vrachttoestellen bij Boeing besteld. (Foto: Cargolux)

Nog twintig 747’s in gebruik

Of en wanneer Cagolux afscheid gaat nemen van de twintig nieuwere 747-8F toestellen, is nog niet bekend, maar uiteindelijk zullen ook die aan vervanging toe zijn. Het is voorn Boeing te hopen, dat de afgelopen twee jaar nogal wat klandizie is kwijtgeraakt aan concurrent Airbus, dat de Luxemburgse maatschappij ook dan weer kiest voor ‘Made in America’ kisten.

“De overeenkomst die we vandaag hebben ondertekend, zal de positie van Cargolux als wereldleider op het gebied van luchtvrachtdiensten consolideren. Het vervangen van onze verouderende vloot van 747-400 Freighters door de nieuwste technologie en het brandstofefficiënte 777-8 Freighter-model zal bijdragen aan ons duurzaamheidsprogramma op lange termijn en tegelijkertijd onze klanten de service op maat blijven bieden die ze verwachten”, aldus Richard Forson, president van Cargolux.

Het netwerk van Cargolux bestrijkt meer dan 75 bestemmingen op geplande all-cargo-vluchten en biedt volledige en gedeeltelijke charterdiensten. Het bedrijf heeft meer dan 85 kantoren in ruim 50 landen met bijna 2500 medewerkers.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...