Technology24.08.2013

Wat weet Google van mij? Google’s dashboard vertelt het je!


wat-weet-google-van-mij-google-s-dashboa.jpg
wat-weet-google-van-mij-google-s-dashboa.jpg

De discussie over privacy lijkt zich te verdiepen, aangeslingerd door ongerustheid, met name door de onthulling van Snowden en de overtredende rol die onze overheden daarbij blijkbaar spelen. Enerzijds de overheid die grote partijen als Google de les lezen over hun privacy beleid, alsof de (Europese) overheid de geschikte partij is om onze privacy te beschermen; het lijkt een beetje op de wolf in schaapskleren verhaal.

En er is ook een dilemma: zonder (enige) vorm van delen van privé gegevens over je zelf is überhaupt geen sociaal verkeer mogelijk. Ook niet in de gewone dagelijks met elkaar omgaan. Immers we houden er ook niet van om ons door anderen, bedrijven of de overheid als een nummer te laten behandelen. Maar dat laatste is alleen te vermijden als die anderen tenminste iets van je af weten. Eén ding is zeker Google weet heel veel van je af, zeker met een Google/Gmail-account. Kijk gewoon op je Google Dashboard 

Nu kan je anderzijds ook beseffen dat privacy in een moderne -door internet en Sociale Media overheerste maatschappij- misschien gewoon fictie is. En dat we het gevoel van privacy maar gewoon overboord moeten zetten, want als je niets te verbergen heb dan zal privacy je ook worst wezen.

En dan komen de advocaten met een redelijk ongenuanceerde mededeling dat de gebruikers van Gmail niet moeten denken dat hun email privé is. Google kijkt mee, anderen kunnen meekijken. De vraag rijst nu: waarom maakt Google zich blijkbaar niet sterk om hun klanten te garanderen, of het uiterste te doen om hun privé email en sociale berichten (Google+ welke niet openbaar worden gepost) ook privé te houden voor die gebruiker.

De vraag is dan ook wat weet Google eigenlijk zelf over haar gebruikers. Die vraag is overigens vrij eenvoudig inzichtelijk te maken door als je een Google-account heb, je Google dashboard op te vragen. Doen, je zult verbaasd zijn.

In blog-o-sphere hebben vele bloggers dat inmiddels gedaan en zijn zich redelijk wild geschrokken: Google weet namelijk heel veel van je, en ze bewaart dat zo te zien ook (en misschien willen we dat ook wel zo) voor de eeuwigheid. In een blog op de Wall Street Journal van Tom Gara: “My Life, and Past, as Seen Through Google’s Dashboard”. Tot zijn verbijstering zag hij terug dat hij 134.966 emails heeft bewaard,  64.019 Google searches heeft gedaan, zelfs wanneer, in tijd en tijdstip van de dag, hoeveel Google documenten hij had gecreëerd en welke hij van andere personen had geopend, hoevel passwoorden er in de Chrome browser zijn opgeslagen, alle locaties waar hij geweest is, hoeveel en welke YouTube filmpjes hij heeft gezien, hoeveel contacten, en hoeveel keer gebruikt. Wat verder ook je opvattingen zijn over pricay op het internet, zo’n lijst zet iedereen toch wel aan het denken.

googles-drove-dance.jpg
googles-drove-dance.jpg

Ook in de Wall Street Journal een wat vrolijk, cynisch artikel van Amir Efrati ook over hetzelfde onderwerp. In dit artikel wordt Eric Grosse, het hoofd van de security en privacy afdeling van Google geciteerd, die zegt “that the company cares deeply about protecting people’s personal information and tries to be “as forthcoming as we can” about how all the intricate mechanisms on the Web work.”. Geruststellend?

Wat doet Google allemaal met deze data. Ten eerste creëert het samenhang en context om hun zoekmachines beter te laten werken, dat wil zeggen met meer relevante persoonlijke zoekresultaten te komen”. Dat mechanisme is voor ons eigen gemak; hoe beter de Google search, hoe mooier we dat zullen vinden. Ten tweede gebruikt Google de informatie om een context te creëren om specifiek op jouw (dagelijkse) behoefte advertenties te presenteren. Hier hebben veel consumenten grote problemen mee. Zo is het mij overkomen dat ik voor het werk als blogger voor DutchCowboys op zoek ga naar datings-sites. Prompt word ik, als gelukkig getrouwde, in veel Google producten op het scherm aangestaard door smachtende vrijgezellen. Maar ook hier geldt dat als je je realiseert dat bijna al die Google producten gratis zijn en dus dat Google geld moet verdienen aan advertenties, dat je liever relevante advertenties ziet dan saaie advertenties over wasmiddelen.

Vraag blijft: is dit allemaal nodig te onthouden, of wil Google dat zelf allemaal weten. Overigens is het wel zo dat alle gegevens in het dashboard door de gebruiker kunnen worden gewist. Je hoeft natuurlijk, naast Gmail niet al die diensten af te nemen, respectievelijk dat te doen met je Google account. Dus je hebt tot op grote hoogte alles wel in eigen hand. Vraag is dan alleen: ook als ik die gegevens wis, zijn ze dan toch niet ergens nog opgeslagen en kunnen – al dan niet met een gerechtelijke bevel – ze alsnog uit de catacomben van de Google-datacentra opgediept worden?

Ik vrees dat we dat nooit voor de volle 100% zullen weten.

Verder lezen over Google

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp.

Online24.05.2024

Google wil je resultaten én het antwoord geven op Google Zoeken

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Google wil AI toevoegen aan je telefoongesprek om te voorkomen dat je wordt opgelicht. De kunstmatige intelligentie luistert mee.

Mobile15.05.2024

AI gaat met je telefoongesprekken meeluisteren

Wel voor een goed doel, waarschijnlijk
AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Er werd veel gezegd, er werd ook wel heel wat gewauweld, maar Google heeft drie AI-mogelijkheden aangekondigd die ons opvielen.

Online14.05.2024

AI is wat de klok slaat: 3 grote AI-dingen die Google gaat doen

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google heeft een nieuwe robothand helpen ontwikkelen met Deepmind. En die heeft het ook meteen even flink geslagen met een hamer.

Technology09.05.2024

Google slaat eigen robothand met een hamer: dit is waarom

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Google heeft zijn nieuwe midrange-toestel Pixel 8a aangekondigd. Het toestel lijkt erg op het vlaggenschip van Google.

Mobile07.05.2024

Google Pixel 8a is officieel: lijkt veel op Pixel 8 en 8 Pro

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

De Herineringen-opties van Google Foto's zijn vaak leuk, maar soms zit je op een bepaald persoon niet te wachten. Google Foto's helpt.

Online02.05.2024

Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024