Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
WhatsApp-kanalen zijn voor veel bedrijven nog een grote uitdaging. Het is bijna niet mogelijk om verified te raken op WhatsApp, waardoor het kanaal dat je op de app begint niet vindbaar is.
WhatsApp-kanalen
Je kunt, als je bijvoorbeeld een website runt, een WhatsApp-kanaal maken. Of dat nu is voor de mensen van hondentrainingsorganisatie Snuffie of voor je bedrijf in marketing: de reclame ervoor zal je zelf moeten maken. Het is niet mogelijk om een kanaal te vinden via de zoekfunctie, tenzij dit kanaal geverifieerd is. Tot op heden was de enige optie dan om een linkje te plaatsen op je site met de een oproep aan mensen om je WhatsApp-kanaal te volgen. Of dit linkje bijvoorbeeld rond te sturen op WhatsApp.
QR-code
Nu lijkt er een nieuwe mogelijkheid bij te komen, namelijk de optie om een QR-code van je kanaal te delen. Dat kwam WABetaInfo tegen in de code van de app. Vaak komen dingen die die site vindt wel naar WhatsApp, al verschilt het soms hoe lang het duurt. We verwachten niet dat het heel lang duurt: WhatsApp heeft immers de mogelijkheid al om je profiel te delen met een QR-code en dit is een verlengde daarvan.
Het is jammer om te zien dat WhatsApp niet wat rigoureuzer met de Kanalen omgaat. Ze zijn toch een beetje weggestopt zo onder een ander tabblad en als je niet zelf bewust kiest om meldingen te ontvangen van kanalen, dan zou je spontaan vergeten dat ze er waren. Vooral het feit dat kanalen niet goed te vinden zijn in de zoekfunctie maakt het tot nu toe een grote uitdaging, zeker voor mensen die met hun kanaal zoveel mogelijk mensen willen bereiken.
Meer aandacht
Tegelijkertijd is het ook veel bezig met de statusupdate, de ‘Stories’ van WhatsApp. Dat is een functie waarmee je eve snel kun laten zien wat je aan het doen bent, en wat vervolgens herkenbaar is aan een gekleurd cirkeltje om je profiel. Je kunt daar tegenwoordig bijvoorbeeld mensen in taggen en er worden meer integraties gemaakt met Instagram. Het zijn grappige functies, maar WhatsApp doet het duidelijk rustig aan: het lijkt toch te willen blijven focussen op het gewone chatgedeelte. Daar is op zich niks mis mee, maar tegelijkertijd mogen de Kanalen wel wat meer aandacht krijgen om te zorgen dat bedrijven en overige organisaties via deze weg ook meer mensen kunnen bereiken. Dat is juist op het geliefde WhatsApp heel interessant.
Verder lezen over WhatsApp
Social Media01.11.2024
WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren
Social Media13.09.2024
Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp
Online09.09.2024
Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp
Social Media20.08.2024
WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Social Media11.07.2024
WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd
Social Media02.07.2024
Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp
Mobile22.05.2024